Den salige Teresa Kwon Cheon-rye (1784-1819)

Minnedag: 20. september

82. Den salige Teresa Kwon Cheon-rye, koreansk gift legkvinne, ble født i 1784 i Yanggeun i Gyeonggi-do i Sør-Korea. Hun var datter av Frans Xavier Kwon Il-sin, en av de prominente grunnleggingsfedrene til Den katolske kirke i Korea. Hun var yngre søster av den salige Sebastian Kwon Sang-mun (nr 65) som led martyrdøden i 1801 under Shinyu-forfølgelsen. Hennes mor døde da hun var bare seks år gammel og hennes far døde under Sinhae-forfølgelsen i 1791.

Selv som barn utmerket Teresa Kwon seg i dyder og tro. Da hun vokste opp, prøvde hun å bygge broderlig kjærlighet og fred blant sine søsken med sin vennlighet og nestekjærlighet. Hele familien måtte gjennomgå prøvelser og forsakelser på grunn av Shinyu-forfølgelsen som brøt ut da hun var atten år gammel. Med ingen hun kunne stole på i verden bestemte Teresa Kwon seg for å dra til Seoul sammen med en nevø og leve som en jomfru for Gud. Da kom hennes slektninger for å treffe henne og prøvde å overtale henne ved å si: «Å leve som en ugift kvinne i det koreanske samfunnet er en svært vanskelig ting». Til slutt aksepterte hun deres forslag og ga opp ideen om å leve som jomfru, og hun giftet seg med den salige Peter Jo Suk (nr 81) i en alder av tyve år. Peter Jo Suk var sytten år gammel, og på den tiden praktiserte han ikke sin religion.

På deres bryllupsnatt skrev Teresa Kwon et brev til sin ektemann og foreslo for ham at de skulle «leve som et sølibatært par for Gud». Peter Jo ble dypt beveget av dette brevet og aksepterte hennes forslag. I løpet av svært kort tid var hans tro gjenreist og han ble forvandlet til en fullstendig annen person. Fra da av levde Teresa og hennes ektemann som søster og bror i et såkalt Josefsekteskap. Dag etter dag vokste deres tro dypere ettersom de viet seg til bønn og meditasjon. Forkynnelsen av evangeliet og offer ble en integrert del av deres hverdagsliv. Selv om de var fattige, hjalp de sjenerøst mennesker i nød, og de etterlevde sitt sølibatsløfte i femten år. Hver gang hennes mann var fristet til å bryte sitt løfte, oppmuntret Teresa Kwon ham vennlig til å forbli trofast.

Teresa Kwon og hennes mann hjalp den hellige Paulus Jeong Ha-sang på alle måter de kunne, hver gang han dro til Beijing for å invitere prester til Korea. Enken Barbara Ko levde sammen med dem og hjalp dem også. Etter at Paulus Jeong hadde dratt til Beijing, søkte politiet etter Peter Jo og fant ut at han var katolikk, så de arresterte ham. De stormet inn i Teresa Kwons hus og tok Peter Jo med seg. Teresa Kwon bekjente at hun var katolikk og ble brakt til fengselet sammen med sin mann og Barbara Ko. Det var rundt slutten av mars 1817.

Da avhørene startet, fristet og truet dommeren ekteparet til «å avsverge sin religion og informere om de andre troende». De nektet, og derfor måtte de gjennomgå hard tortur. Da dommeren prøvde å overtale Teresa Kwon til å svikte Gud, svarte hun: «Vår Herre er far til alle mennesker og alle skapningers herre. Hvordan kan jeg avsverge Ham? Når noen svikter sine foreldre, kan de ikke tilgis. Så hvordan kan vi svikte Gud som er alles far?» Dommeren gjentok avhørene og torturen, men han forsto at han ikke kunne få dem til å gi etter, så han ga ordre om å sette dem i fengsel. Der ba Teresa Kwon og ventet tålmodig på at Guds vilje skulle skje. Hver gang hennes mann ble svak, oppmuntret hun ham og sa: «La oss takke Vår Herre for martyriets nåde».

Teresa, Peter og Barbara Ko ble sittende i fengsel i mer enn to åt. Deres tro på Gud forble fast og uforandret, og de var fast bestemt på å dø for Jesus Kristus. De tre ble halshogd i Seoul den 3. august 1819 (den 13. juni etter månekalenderen) og døde som martyrer. Teresa Kwon var 35 år gammel. En måned senere samlet de troende deres levninger og la en lang lokk av Teresas hår i en kurv, som ble bevart i huset til den hellige Sebastian Nam I-gwan. Mange vitner sa: «Hver gang vi åpnet kurven, kjente vi en søt vellukt».

De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).

Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.

Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 3. august 2014

 

av Per Einar Odden publisert 03.08.2014, sist endret 28.12.2015 - 12:03