Ny bok av biskop Gran utgis posthumt
St. Olav forlag har den store glede å kunne utgi boken KIRKENS TRO - historien om trosbekjennelsens tilblivelse av biskop John Willem Gran. Manus var tilnærmet komplett ved hans bortgang skjærtorsdag 2008, etter at han hadde brukt store deler av sin pensjonisttilværelse på dette studium av Kirkens seks første konsiler og utviklingen av den nikensk-konstantinopolitanske trosbekjennelse. Med faglig bistand fra patristikeren Karl Johan Skeidsvoll og forord av og anbefaling fra biskop Bernt Eidsvig foreligger boken 29. november 2011. Boken er en tilnærmet popularisering av et seriøst kirkehistorisk emne, og ikke myntet på eksperter.
"Det gleder meg stort at St. Olav forlag har maktet å publisere post mortem min forgjenger og venn biskop Grans bok om de seks første økumeniske konsiler. Gjennom denne hedrer vi hans minne. I sine siste år talte han med meg flere ganger om dette prosjektet, som lå hans hjerte nært" (fra biskop Eidsvigs forord).
Kr 298.- KJØP! BLA I BOKEN!
Biskop Gran skriver selv i sin innledning:
I kjølvannet av min deltakelse som nybakt biskop i Det annet
vatikankonsil (1962-1965), var min interesse for de økumeniske kirkemøtenes
historikk vakt. I memoarbindet "Terskelen" skrev jeg om mine opplevelser under storparten av konsilet, men knapt inngående
nok. Derfor følte jeg behovet for å følge opp med boken "Det Annet
Vatikankonsil, Oppbrudd og Fornyelse".
Som pensjonist innledet jeg et studium av de første syv konsilene, de eneste som er godkjente som økumeniske av både Den katolske kirke og De ortodokse kirker samt av trossamfunnene oppstått i kjølvannet av reformasjonen. Min beskjeftigelse førte med seg et ønske om å skrive noe for norske lesere om disse fascinerende evenementer. En viktig grunn til å føre deler av den oldkirkelige konsilhistorikk i pennen, var at det så langt ikke foreligger noen hjemlig populærvitenskapelig litteratur om dette urkompleks av konsiler. Trolig er årsaken at våre meget språkkyndige fagfolk med letthet har kunnet gripe til utmerkede verker, særlig på engelsk, fransk, tysk eller italiensk.
Jeg fant det noe skuffende at bare de seks første kirkemøtene eide en felles rød tråd: trosbekjennelsene, med det nikensk-konstantinopolitanske credo som utviklingens alfa og omega. Jeg bestemte meg uansett for å la dette være ledestjernen, selv om jeg måtte se bort fra konsil nummer syv (Nikea II, 787), som vesentlig beskjeftiget seg med billedstriden (ikonoklasmen) og dens famøse destruksjon av kristne kunstverker.
Først og fremst dreier min tekst seg om hvorledes det
lyktes, gjennom mange og tildels innfløkte teologiske, etnisk betingete
prosesser og fektninger, å finne frem til dogmatisk enighet, bindende
resolusjoner som er forblitt fundamentalt trosgods for storparten av
kristenheten. Imidlertid var det første kristne årtusen uansett i den grad
hendelsesrikt og
kulturtransformerende at det syntes fristende å forsøke å få
interesserte lesere med på utviklingen særlig av de økumeniske konsilenes
viderverdige historikk før det formelle bruddet mellom Kirkene i Østen og
Vesten i 1054.
Boken er ment som en tilnærmet popularisering av et seriøst kirkehistorisk emne, men altså ikke myntet på eksperter. Som ikke-fagmann har jeg benyttet meg av et utvalg litteratur av internasjonalt anerkjente eksperter, samt et utvalg spesialverker jeg selv ikke har konsultert, men som turde være nyttige for en leser som ønsker å gå mer i bredden eller dybden. De ulike spesialstudier blir referert til i en sluttnote i forbindelse med den litteratur jeg har brukt.
Hva angår oversettelsene av sitater til norsk, legger jeg normalt noe større vekt på klarhet enn på verbal akkuratesse. Enkelte steder, der det syntes tilrådelig, har jeg i en sluttnote tillike tatt med originalen – selv om også den ofte nok er oversatt.
Det vil med dette være klart at boken henvender seg til kirkehistorisk interesserte legfolk, men også til unge teologer som, under dagens studiepress, knapt har kunnet ofre tilstrekkelig med tid og energi på en så rik og krevende materie.
Ikke minst håper jeg med disse kapitlene å gjøre Østkirken mer forstått og oppskattet her hjemme. Det er mye sant i Kiplings ord: "East is East and West is West, and never the twain shall meet." Dette holder dessverre langt på vei stikk også på det økumeniske område, selv om vi ikke, som han, tenker på det fjerne Østen. Men allerede et opphold i Hellas konfronterer oss med en fremmedartet mentalitet – den kristne ikke unntatt – som det er økumenisk viktig for oss å vinne dypere innsikt i og intimere åndsfelleskap med. For det konsiliære ”instinkt”, som har Den Hellige Ånd som inspirasjon og pådriver, undergikk en skjellsettende teologisk utvikling i det nære Østen gjennom mer enn et halvt årtusen; og det burde vi lære mer om – og av.
Hva den nikensk-konstantinopolitanske trosbekjennelsen angår, burde det ikke forbause oss at det skulle ta mange århundrer før en avklaring kunne nedfelles i omforenede ord og vendinger dekkende for innsikter i en materie der sågar det skarpeste intellekt har å tre varsomt. For i overnaturlige trossammenhenger må selv de lærdeste nøye seg med å konstatere at sånn og sånn er det eller henger tingene sammen, uten å forvente å finne svaret på mysteriet: hvorledes?
John Willem Gran
KJØP I/VIA ST. OLAV BOKHANDEL ELLER DIN LOKALE BOKHANDEL FRA 29. NOVEMBER!