Ledig stilling som rektor ved St. Franciskus skole i Arendal

034_2071415847.jpg

St. Franciskus skole er en katolsk grunnskole for første til tiende trinn med rundt 240 elever og 35 ansatte. 
Skolen ble i 1913 opprettet av St. Franciskus Xaveriussøstrene og har vært virksom siden opprettelsen. Den har beliggenhet på Tyholmen i Arendal sentrum. I dag eies skolen av Oslo katolske bispedømme og er én av fire katolske grunnskoler i landet. Skolen ligger juridisk under privatskoleloven og katolsk kirkerett, og den styres etter egne statutter. I henhold til privatskoleloven er skolen godkjent som livssynsskole og mottar offentlig tilskudd. 
I tilknytning til skolen drives skolefritidsordningen, St. Franciskus SFO. Landets eneste katolske barnehage som driftes av St. Franciskus Xaverius menighet, leier lokaler i samme bygg som SFO. Barnehagen og SFO har sine egne ledere.
Øvrig informasjon finnes på skolens nettsted.

 

l-dji_0952 2.jpg

Foto: Frank Johannessen

 

St. Franciskus skole i Arendal lyser ut 100 prosent fast stilling som rektor med tiltredelse 1. august 2023. 

 

Skolen legger vekt på å være en flerkulturell arbeidsplass og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke stillingen. 

 

Kvalifikasjoner
  • Relevant utdannelse fra høyskole- eller universitetsnivå
  • Formell utdanning i skoleledelse er ønskelig. Alternativt legger skolen til rette for kompetanseheving.
  • God skriftlig og muntlig kommunikasjonsevne på norsk
  • Erfaring fra skoleledelse vektlegges.

Den som tilsettes i rektorstillingen, forplikter seg til å ta minst 15 studiepoeng i katolske studier innen en treårsperiode dersom vedkommende ikke allerede har tilsvarende formalkompetanse. Bispedømmet legger til rette for kompetanseheving.

  

Arbeidsoppgaver

I samarbeid med skolens styre og i lojalitet mot Oslo katolske bispedømme utføres følgende oppgaver:

  • ledelse av lærings- og utviklingsarbeid
  • personalledelse og arbeidsmiljøutvikling
  • forvaltning og kvalitetsutvikling
  • økonomistyring og resultatkontroll
  • samarbeid med elever, ansatte og foreldre og foresatte
  • samarbeid med katolske skoler og skoleledere på nasjonalt og internasjonalt nivå
  • samarbeid med eksterne katolske organisasjoner

 

Personlige egenskaper

Evne og vilje til å

  • arbeide strategisk og langsiktig med å styrke skolens katolske identitet
  • implementere fagfornyelsen og skolens øvrige satsningsområder
  • være lojal mot den katolske kirkes lære, tradisjon og verdigrunnlag
  • lytte til, samarbeide med og motivere og involvere ansatte og elever
  • være tydelig og synlig i møte med elever, ansatte, foreldre og foresatte
  • legge til rette for skoleutvikling

Personlig egnethet blir vektlagt.

 

Vi tilbyr
  • lønn på konkurransemessige vilkår og etter avtale
  • medlemskap i Statens pensjonskasse
  • støtte i drift av skoleadministrative digitale systemer, lovpålagte internkontrollsystemer, anbudsprosesser og eiendomsforvaltning
  • ulike samarbeidsfora for rektorer, skoleprester og skolestyrer for landets katolske skoler
  • samarbeid med katolske skoler og skoleledere på internasjonalt nivå støttet av Det internasjonale kontoret for katolsk utdanning (OIEC) og Den europeiske komiteen for katolsk utdanning (CEEC)
  • samarbeid med eksterne katolske organisasjoner
  • kurs og etter- og videreutdanning innen skoleledelse og -utvikling på nasjonalt og katolsk internasjonalt nivå
  • stor selvstendig myndighet og innflytelse i strategiske diskusjoner

Før tiltredelse må politiattest fremlegges. 

 

Praktisk informasjon: 
  • Nærmere informasjon om stillingen og skolen kan fås ved henvendelse til:
    • styreleder Dineke Heck Tingstveit på mobil + 47 988 48 157
    • sogne- og skoleprest Sigurd Markussen på mobil: + 47 922 58 480
  • NB! Søknad med kopi av vitnemål og CV sendes på e-post til Skolekontoret i Oslo katolske bispedømme ved skoleråd Anne-Rigmor Stock Evje.
  • Søknadsfrist: 24.03.2023