Kateketer må tørre å prøve!

Philip Pettersen-2.jpg

PHILP PETTERSEN: – Å dele budskapet om Gud og Kirkens lære må alltid være målet. 

 

Kan katekese også være å lage innhold på sosiale medier, spør Philip Pettersen, rådgiver ved Oslo katolske bispedømmes skolekontor. 

 

Tekst og foto: Linda Therese Utstøl

 

Kateketisk senter opplever at barn og ungdoms digitale hverdag har endret seg en hel del de siste årene, noe som får betydning både for skolen og menighetskatekesen. På Kateketisk senters høstseminar snakket Philip Pettersen om hvordan man kan evangelisere i en digitalt utfordrende tid. Han trakk frem erfaringer de har gjort seg på de katolske skolene. Marta Bivand Erdal og pater Khiem Nguyen hold også innlegg om temaet. Disse kan du se i sin helhet i videoene nederst i saken. 

 

Stolte over å være innovative

Philip Pettersen gikk selv i katekese da han konverterte til Den katolske kirke, men har hverken deltatt som barn eller vært kateket selv. Han har allikevel jobbet mye med katolske ungdommer. Pettersen er utdannet lærer, har tidligere vært rektor ved St. Sunniva skole i Oslo og jobber nå som organisasjonsrådgiver ved Oslo katolske bispedømmes skolekontor. Han sier det går en rød tråd gjennom katekese og  skolenes virksomhet. 

– Begge handler om undervisning, om å formidle og ivareta et budskap. Begge handler om å motivere og engasjere eleven og sørge for at fokuset er på rett sted.

St. Sunniva har i de siste årene fått mye positiv oppmerksomhet, fordi elevene ikke bruker skjerm og smarttelefoner like mye som i den offentlige skolen. Philip sier at han er stolt av at de katolske skolene verdsetter og fokuserer på tradisjonell lese- og skriveopplæring, fremover forhastet digitalisering med nettbrettsundervisning. 

– Vi ser nå at de offentlige skolene faktisk begynner å følge vårt eksempel på dette, sier han. 

 

Philip presiserer at måteholdet når det kommer til det digitale, ikke på noen måte betyr utdatert undervisning. Tvert imot, mener han. Det handler om å lære å forholde seg til det digitale som nyttige verktøy i enkelte settinger, med riktig og kildekritisk bruk.

– Spesielt på småskolen kommer man veldig langt med lek, bøker og håndskrift, forteller han.

 

Philip Pettersen-1.jpgDet digitale skal ikke erstatte

For noen år siden kom Vatikanet med et nytt Direktorium for katekese, som nå er blitt oversatt til norsk. Les mer om dette på Kateketisk senter sine sider

I Direktoriet heter det: «Ny teknologi har skapt en ny kulturell infrastruktur som påvirker menneskers kommunikasjon og liv. I den virtuelle verden, som mange anser som like viktig som den virkelige verden, skaffer mennesker seg nyheter og informasjon, de utvikler og uttrykker meninger, de deltar i debatter, de samtaler og søker svar på sine spørsmål. Dersom vi ikke anerkjenner disse fenomenene tilstrekkelig, løper vi en risiko for å fremstå som uviktige i manges øyne.»

Men hvordan anerkjenne disse fenomenene tilstrekkelig? 

Pettersen tydelig på at de digitale hjelpemidler ikke skal erstatte hverken den fysiske undervisningen eller fellesskapet som skapes i katekesen.

– Det jeg snakket mest om på foredraget, var hvordan vi kan bruke teknologi til å holde kontakten mellom møtene, ikke hvordan vi kan bruke digitale hjelpemidler i undervisningen.

 

Lokale forskjeller

Det første Pettersen råder kateketer til å gjøre er å orientere seg. Pettersen sier at for å ikke miste barn og unge må kateketer tørre å prøve seg litt frem, de kan ikke gjemme seg. De må være der barn og unge er, også på digitale plattformer. 

– Det er viktig å lytte til behovet til barn og foreldre og ta hensyn til dem.

 

Hvis mange er veldig aktive på sosiale medier, kan det å engasjere seg der skape små lysglimt i en ellers ganske ukatolsk feed, forteller Pettersen. Hvis bestemte aldersgrupper eller foreldrene er mer kritiske til bruk av sosiale medier, vil det ikke være naturlig å gjøre denne typen kommunikasjon til en nødvendighet for å være med i katekesen, poengterer han.  

– Og det er viktig at hjelpemidlene man velger å benyttes av, om det er apper, programvare, film, video, ulike typer digitale medier, ikke går på bekostning av budskapet.

– Å dele budskapet om Gud og Kirkens lære må alltid være målet med kommunikasjonen.

 

Fra «Direktorium for katekese, Å føre troen videre»

«Det må være en prioritert oppgave også for katekesen å undervise de troende i god bruk av disse redskapene og i en dypere forståelse av den digitale kulturen, og bidra til å skille de positive sidene ved den fra de mer tvilsomme. Dagens kateketer bør være bevisst på hvor dype spor den virtuelle verden kan sette, særlig i de yngste og mest sårbare, og hvor stor innflytelse den kan ha for mestring av følelser og identitetsbygging.»

 

Interessert i foredrag og samlinger for kateketer?

Kateketisk senter arrangerer digitale teamasamlinger for kateketer. Første samling er tirsdag 17. september og vår første gjest er p. Sigurd Markussen som skal snakke om Trosformidling til barn og unge -Hvordan få barn og ungdom til å føle at katekesen, kirke (og Kirken) og troen er viktig og relevant for dem og deres liv. De andre datoene for høstens samlinger er 15. oktober, 19. november og 17. desember. Mer info se Kateketisk senter sine nettsider.