Pave Frans gir «nihil obstat» til Medjugorje

4694602953_e161581749_o.jpg

VÅR FRUE: Mariastatue i Medjugorje i Bosnia-Hercegovina, stedet hvor Maria skal ha åpenbart seg for seks tenåringer i 1981 og mange ganger siden. Foto: offentlig eiendom

 

Dikasteriet for troslæren, med samtykke fra pave Frans, godkjenner andakt knyttet til Medjugorje og anerkjenner de rike åndelige fruktene som mottas ved helligdommen til Fredens dronning, uten å ta stilling til Maria-åpenbaringenes overnaturlige karakter.

 

Tekst: Vatican News (engelsk)
Oversettelse: Øyvind Johannes Vardenær Evenstad

 

«Tiden er kommet for å avslutte en lang og kompleks historie som har omgitt de åndelige fenomenene i Medjugorje. Det er en historie hvor biskoper, teologer, kommisjoner og analytikere har gitt uttrykk for en rekke ulike meninger.»

Notatet om den åndelige opplevelsen knyttet til Medjugorje, som begynner med ordene «Fredens dronning», er undertegnet av kardinal Víctor Manuel Fernández og monsignore Armando Matteo, henholdsvis prefekt og sekretær for læreseksjonen i Dikasteriet for troslæren.

 

Les mer

 

Pave Frans godkjente notatet den 28. august. Det anerkjenner godheten i de åndelige fruktene knyttet til Medjugorje, og tillater de troende å gi det sin tilslutning – i henhold til de nye normene for å bedømme slike fenomener – siden «mange positive frukter er blitt bemerket midt i en åndelig opplevelse, mens negative og farlige virkninger ikke har spredt seg blant Guds folk.»

 

Les mer 

 

Den overordnede vurderingen av budskapene er generelt positiv, selv om det gis flere presiseringer når det gjelder visse uttrykk. «Det er viktig å presisere fra begynnelsen av at konklusjonene i dette notatet ikke innebærer en dom over de påståtte visjonærenes moralske liv», og uansett krever ikke de åndelige gavene «nødvendigvis at de involverte er moralsk fullkomne».

 

Positive frukter

Stedene knyttet til Medjugorje-fenomenet er blitt pilegrimsmål for mennesker fra hele verden.

«De positive fruktene er tydeligst når det gjelder å fremme en sunn praktisering av et trosliv i samsvar med Kirkens tradisjon», heter det i notatet.

 

«De positive fruktene er tydeligst når det gjelder å fremme en sunn praktisering av et trosliv i samsvar med Kirkens tradisjon.»

 

Det anerkjenner «mange omvendelser» av mennesker som har oppdaget eller gjenoppdaget sin tro, mange har vendt tilbake til skriftemål og sakramentalt fellesskap, og mange kall er blitt bekreftet, i tillegg til «mange forsoninger mellom ektefeller og fornyelse av ekteskap og familieliv.»

«Det bør bemerkes», tilføyer notatet, «at slike opplevelser først og fremst forekommer i sammenheng med pilegrimsreiser til stedene som er forbundet med de opprinnelige hendelsene, snarere enn i møter med ‘visjonærene’ for å være til stede under de påståtte åpenbaringene.»

Det er også blitt rapportert «tallrike helbredelser». Sognet i den lille byen i Hercegovina har vokst til et sted for tilbedelse, bønn, seminarer, åndelige retretter og ungdomsmøter. «Folk ser ut til å besøke Medjugorje hovedsakelig for å fornye sin tro, snarere enn for å søke hjelp med spesifikke forespørsler», heter det i notatet.

Det har også vokst frem karitativt arbeid, inkludert omsorg for foreldreløse barn, rusavhengige og personer med funksjonsnedsettelser, og notatet peker på tilstedeværelsen av ortodokse kristne grupper og muslimer ved helligdommen.

 

4695237966_06366be9f4_o.jpg

PILEGRIMSMÅL: St. Jakob er sognekirken i Medjugorje, som blir oppsøkt av utallige pilegrimer hvert år. Foto: offentlig eiendom

 

Fredens budskap

Notatet fra Dikasteriet fortsetter med å undersøke de sentrale aspektene ved budskapene. Det begynner med fred, forstått ikke bare som fravær av krig, men også i en åndelig, familiær og sosial forstand. Den mest originale tittelen Maria gir seg selv er faktisk «Fredens dronning».

«Jeg har presentert meg her som Fredens dronning for å fortelle alle at fred er nødvendig for verdens frelse. Bare i Gud kan dere finne sann glede, som er kilden til sann fred. Derfor ber jeg om omvendelse» (16. juni 1983).

Denne freden er frukten av levd nestekjærlighet, som «også innebærer kjærlighet til dem som ikke er katolikker». Dette er et aspekt som forstås bedre «i den økumeniske og interreligiøse konteksten i Bosnia-Hercegovina, som har vært preget av en forferdelig krig med sterke religiøse komponenter.»

 

Gud i sentrum

Det er en gjennomgående oppfordring til tillitsfull overgivelse til Gud, som er kjærlighet: «Vi kan se en kjerne i budskapene hvor Vår Frue ikke setter seg selv i sentrum, men viser seg som helt og fullt rettet mot vår forening med Gud.»

Videre: «Marias forbønn og gjerning viser seg som klart underordnet Jesus Kristus, som er opphavsmann til nåde og frelse for ethvert menneske.»

 

«Marias forbønn og gjerning viser seg som klart underordnet Jesus Kristus, som er opphavsmann til nåde og frelse for ethvert menneske.»

 

Maria går i forbønn, men det er Kristus som «gir styrke. Derfor består hele hennes morsgjerning i å motivere oss til å vende oss til Kristus.»

«Han vil gi dere styrke og glede i denne tiden. Jeg er nær dere med min forbønn» (25. november 1993).

I tillegg er det mange av budskapene som oppfordrer de troende til å erkjenne viktigheten av å søke hjelp fra Den Hellige Ånd: «Folk tar feil når de kun henvender seg til helgenene for å be om noe. Det viktige er å be Den Hellige Ånd om å komme ned over deg. Når du har ham, har du alt» (21. oktober 1983).

 

Kall til omvendelse

Budskapene inneholder også «en konstant oppfordring til å forlate en verdslig livsstil og overdreven tilknytning til verdslige goder, sammen med hyppige kall til omvendelse, som gjør sann fred i verden mulig.»

Omvendelse ser ut til å være det sentrale punktet i Medjugorje-budskapet. Det foreligger også «en insisterende formaning om ikke å undervurdere ondskapens og syndens alvor, og å ta svært alvorlig Guds kall til å kjempe mot ondskap og Satans innflytelse». Disse tingene utpekes som opphavet til hat, vold og splittelse.

Bønn og faste er vesentlige deler av Medjugorje-budskapet. Det er også messens sentrale plass, viktigheten av broderlig fellesskap og søken etter livets endelige mening i det evige liv.

 

Nødvendige avklaringer

Den andre delen av notatet understreker at «noen få» budskap avviker fra innholdet som er listet opp så langt.

«For å forhindre at denne skatten fra Medjugorje blir kompromittert, er det nødvendig å avklare mulige forvirringspunkter som kan føre til at noen små grupper forvrenger det verdifulle budskapet i denne åndelige opplevelsen.»

Hvis noen budskap leses kun delvis, kan de fremstå som knyttet til «forvirrede menneskelige opplevelser, teologisk unøyaktige uttrykk eller interesser som ikke er helt legitime», selv om noen feil kanskje ikke skyldes «dårlige intensjoner, men den subjektive oppfatningen av fenomenet.»

«I noen tilfeller ser Vår Frue ut til å vise en viss irritasjon, fordi noen av hennes instrukser ikke ble fulgt. Derfor advarer hun om truende tegn og muligheten for ikke lenger å vise seg.»

Andre budskap gir imidlertid en riktig tolkning: «De som kommer med katastrofale spådommer, er falske profeter. De sier: ‘I det året, på den dagen, vil det skje en katastrofe.’ Jeg har alltid sagt at straffen vil komme hvis verden ikke omvender seg. Derfor kaller jeg alle til omvendelse. Alt avhenger av deres omvendelse» (15. desember 1983).

 

Statue_of_Virgin_Mary_in_Medjugorje_-_Bosnia_Herzegovina_07.jpg

BÆRER FRUKT: Det er her, på Åpenbaringshøyden i Medjugorje, at Maria skal ha åpenbart seg for første gang. Foto: offentlig eiendom 

 

Insistering på budskap

I andre budskap som er beregnet på den lokale menigheten, virker det noen ganger som om Maria forsøker å kontrollere detaljer i den åndelige og pastorale reisen og «gir inntrykk av at hun ønsker å erstatte de ordinære menighetsstrukturene, som er ment for deltagelse, med seg selv.»

Andre ganger insisterer Maria på at alle skal lytte til og akseptere hennes budskap, noe som sannsynligvis er fremprovosert av «kjærligheten og den generøse iveren til de påståtte visjonærene, som med god vilje fryktet at den salige Mors oppfordringer til omvendelse og fred ville bli ignorert.»

Denne insisteringen blir mer problematisk når budskapene «viser til forespørsler som sannsynligvis ikke er av overnaturlig opprinnelse, for eksempel når Vår Frue gir ordre om datoer, steder og praktiske forhold, og når hun tar avgjørelser om dagligdagse saker.»

 

«Hvorfor stiller dere så mange spørsmål? Alle svarene finnes i evangeliet.»

 

I virkeligheten relativiserer Maria selv slike budskap ved å underordne dem verdien av Ordet som er åpenbart i Skriften: «Ikke gå på leting etter ekstraordinære ting. Ta heller evangeliet, les det, og alt vil bli klart for dere» (12. november 1982); «Hvorfor stiller dere så mange spørsmål? Alle svarene finnes i evangeliet» (19. september 1981); «Tro ikke på de løgnaktige stemmene som taler til dere om falske ting, et falskt lys. Dere, mine barn, vend tilbake til Skriften!» (2. februar 2018).

 

Syntese av evangeliet

Notatet sier at noen budskap er problematiske når de tilskriver Maria uttrykk som «min plan» og «mitt prosjekt». Dette er uttrykk som «kan skape en viss forvirring».

«I virkeligheten er alt Maria utretter alltid i tjeneste for Herrens plan og hans guddommelige frelsesplan», heter det, og det legges til at kristne aldri må «tilskrive Maria en plass som bare og utelukkende tilhører Guds Sønn som er blitt menneske.»

 

«I virkeligheten er alt Maria utretter alltid i tjeneste for Herrens plan og hans guddommelige frelsesplan.»

 

I stedet legger Dikasteriet for troslæren vekt på et budskap som kan betraktes som en syntese av evangeliets budskap gjennom Medjugorje: «Jeg ønsker å føre dere stadig nærmere Jesus og hans sårede hjerte» (25. november 1991).

 

Godkjenning av offentlig andakt

«Selv om dette ikke innebærer en erklæring om den overnaturlige karakteren av det aktuelle fenomenet (jf. Normer, art. 22, § 2), og med påminnelse om at de troende ikke er forpliktet til å tro på det, indikerer dette nihil obstat [utstedt av biskopen av Mostar-Duvno i samråd med Den hellige stol, red.anm.] at de troende kan motta en positiv oppmuntring for deres kristne liv gjennom dette åndelige budskapet, og det godkjenner offentlige andaktshandlinger.»

 

NTB_KppWinxVZIE.jpg

OFFENTLIG ANDAKT: Pilegrimer tenner lys ved helligdommen i Medjugorje i 2006, i forbindelse med 25-årsjubileet for den første Maria-åpenbaringen. Foto: NTB / Reuters, Danilo Krstanovic

 

Notatet presiserer at «den positive vurderingen om at de fleste av Medjugorje-budskapene er oppbyggelige, innebærer ikke en erklæring om at de har et direkte overnaturlig opphav.»

 

«[D]en positive vurderingen om at de fleste av Medjugorje-budskapene er oppbyggelige, innebærer ikke en erklæring om at de har et direkte overnaturlig opphav.»

 

Selv om det – som kjent – finnes ulike meninger «om ektheten av noen fakta eller visse aspekter ved denne åndelige opplevelsen, oppfordres de kirkelige myndigheter på stedene hvor fenomenet er til stede til å ‘sette pris på den pastorale verdien av dette åndelige budskapet, og til og med å fremme dets spredning’.»

Notatet tilføyer imidlertid at hver enkelt biskop av et bispedømme har frihet og myndighet til å fatte kloke beslutninger når det gjelder «grupper eller personer som, ved å misbruke dette åndelige fenomenet, opptrer på en feilaktig måte» i sitt eget bispedømme.

Til slutt oppfordrer Dikasteriet til at pilegrimer som besøker Medjugorje blir «sterkt rådet om at pilegrimsreiser ikke gjennomføres for å møte påståtte visjonærer, men for å få et møte med Maria, Fredens dronning.»

 

Se video fra pressekonferansen om Medjugorje

 

Seks mulige konklusjoner

I henhold til de nye normene for påståtte overnaturlige fenomener, som ble vedtatt av Dikasteriet for troslæren i mai 2024, kan det gis seks mulige konklusjoner.

Nihil obstat: Uten å ta stilling til fenomenets overnaturlige ekthet, anerkjenner man de mange tegnene på Den Hellige Ånds virke. Biskopen oppfordres til å oppskatte den pastorale verdien og til å fremme fenomenet, inkludert pilegrimsvandringer.

Prae oculis habeatur: Selv om viktige positive tegn anerkjennes, finnes det også aspekter som kan skape forvirring eller potensielle farer, som krever at bispedømmets biskop engasjerer seg i en nøye skjelning og dialog med mottagerne av den åndelige opplevelsen. Hvis det finnes skrifter eller budskap, kan det være nødvendig med læremessige avklaringer.

Curatur: Ulike eller betydelige kritiske elementer er notert, men fenomenet er allerede utbredt, og verifiserbare åndelige frukter er knyttet til det. Et forbud, som kan opprøre de troende, anbefales derfor ikke, men den lokale biskopen rådes til ikke å oppmuntre fenomenet.

Submandato: De kritiske spørsmålene er ikke knyttet til fenomenet i seg selv, men til at det misbrukes av personer eller grupper, for eksempel til utilbørlig økonomisk vinning eller umoralske handlinger. Den hellige stol overlater den pastorale ledelsen av det spesifikke stedet til bispedømmets biskop eller en delegat.

Prohibetur et obstruatur: Til tross for en rekke positive elementer, synes de kritiske spørsmålene og risikoene forbundet med dette fenomenet å være svært alvorlige. Dikasteriet for troslæren ber den lokale biskopen om å tilby katekese som kan hjelpe de troende til å forstå årsakene til avgjørelsen og reorientere sine legitime åndelige bekymringer.

Declaratio de non supernaturalitate: Dikasteriet for troslæren gir den lokale biskopen fullmakt til å erklære at fenomenet viser seg ikke å være overnaturlig, basert på konkrete fakta og bevis, som for eksempel en påstått visjonærs bekjennelse eller troverdige vitnesbyrd om at fenomenet er oppdiktet.

 

Les mer