Feltprest for 5.000 soldater

MESSE.241020-N-UQ809-1033 (002).jpg

MESSEFEIRING: Soldatene ombord på hangarskipet møter opp til jevnlig messefeiring med p. Daniel Swartz.

 

Det er 333 meter langt, 76 meter bredt, drives av to atomreaktorer, er et av verdens største hangarskip med rundt 5.000 soldater og besøkte nylig Oslo. 

 

Hangarskipet USS Harry S. Truman seilte opp Oslofjorden fredag 1. november og la seg i 14-tiden den dagen, sammen med en amerikansk krysser og en italiensk fregatt, utenfor Malmøya. Dermed fikk rundt 5.000 soldater – og én feltprest – landlov i Norges hovedstad.

 

90 fly og helikoptre

USS Harry S. Truman er 333 meter langt, 76 meter bredt og har nylig deltatt i øvelser i Nordsjøen. Skipet tilhører US 6th Fleet i den amerikanske marinen, U.S. Navy, er i Nimitz-klassen, drives av to atomreaktorer som gir 260.000 hestekrefter og har plass til over 90 fly og helikoptre.

Den katolske feltpresten ombord, p. Daniel Swartz (36), var den siste presten som forlot Afghanistan før Taliban overtok i august 2021. Han gjorde tidligere tjeneste som prest i bispedømmet Columbus i USA. Pater Swartz synes det var stas å få besøke Oslo, bispedømmet og biskop Eidsvig.

 

Stor opplevelse

- Oslo var en stor opplevelse. I likhet med mange andre om bord på USS Harry S. Truman, var dette første gang jeg besøkte Norge. Jeg satte stor pris på å møte så mange nye mennesker. Min opplevelse var at folk var veldig nysgjerrige, høflige og velformulerte.

- Du besøkte også biskop Eidsvig og St. Olav domkirke i Oslo - er det vanlig å besøke den lokale kirken og biskopen når man er på landlov?

- Hver gang skipet anløper en fremmed havn, forsøker jeg å gi de katolske sjøfolkene ombord opplevelser ved å sette dem i kontakt med den lokale kirken.  For egen del prøver jeg også å treffe de lokale prestene, gjerne også biskopen hvis det er mulig. Jeg er den eneste presten som betjener skipene våre, så det er veldig viktig for meg å treffe andre prester når vi går i land.  Selv prester trenger andre prester!

 

Gjestfrihet og Verdenskirken

- Hva tar du med deg fra oppholdet og samtalene i Oslo?

- Det er to tydelige inntrykk fra Oslo som har festet seg hos meg: Det første er gjestfriheten, og hvilken berikelse den var for sjelen.  Å bli tatt så varmt imot av mennesker som aldri hadde møtt meg før, var et vakkert vitnesbyrd om deres tro og nestekjærlighet. 

Det andre er den sanne katolske kjernen i vår tro.  Her kan jeg, en prest fra USA, gå i land i Oslo og finne et fellesskap som ber og tror akkurat som meg.  Det universelle i vår tro er en sann velsignelse. Jeg opplevde, og opplever, hvordan felles tro knytter oss sammen på tvers av språk og kultur.  Jeg så dette spesielt under messen i St. Olav domkirke.

 

BESØK.241103-O-005 (002).jpg

LANDLOV: I Oslo fikk offiserer fra USS Harry S. Truman et hjertelig møte med biskop Eidsvig. På bildet (fra v):  p. Tao Nguyen, tre offiserer, biskop Eidsvig, pater Daniel Swartz, mgr Torbjørn Olsen og en fra skipets mannskap. 

 

Varierte dager

- Kan du fortelle litt om din bakgrunn og hvor lenge du har tjenestegjort om bord på USS Harry S. Truman?

- Jeg har tjenestegjort på USS Harry S. Truman bare siden i fjor sommer.  Jeg ble tatt ut tidlig fra min forrige tjeneste slik at hangarskipet kunne deployere, klargjøres og sendes ut, med en prest.

-Hvordan ser arbeidsdagen ut for en feltprest på et hangarskip?

- Hver dag er forskjellig, avhengig av livsrytmen ombord på skipet.  Flyoperasjoner, trening og øvelser gjør at hverdagen forandrer seg hele tiden.  Jeg prøver å holde gudstjenesteskjemaet vårt så konsekvent som mulig, slik at alle vet når messen feires.  Messe og bønn hver dag er viktig, sammen med fysisk trening.  Jeg tar meg også tid til å gå ut og se solen hver dag. Det høres sikkert rart ut, men det er veldig lett å gå gjennom en hel dag uten å se noe utenfor skipet ettersom det er så stort.

 

Herren er hyrden

- Hva er de største utfordringene ved å være feltprest om bord på et hangarskip?

- Den største utfordringen er simpelthen den enorme oppgaven det er å være feltprest.  Om bord på et hangarskip er det over 5.000 sjøfolk, alle med sine egne problemer, feil, behov og utfordringer.  Livet om bord kan være svært vanskelig for dem som er borte fra familien og de kjære de har hjemme.  Det kan til tider føles overveldende å skulle ta seg av og betjene så mange, men det er viktig å huske på at Herren er hyrden. Jeg gjør bare det jeg er i stand til.

 

Pastoral omsorg

- I verste fall vil hangarskipet bli beordret til aksjoner som tar liv. Hvordan forbereder du soldatene på det, og hvilke refleksjoner gjør du deg selv?

- Kamp, enten den er direkte eller indirekte, påvirker sjelen.  Å være motstandsdyktig eller robust i kamp har to primære aspekter: før og etter.  Som feltprest forsøker jeg å bygge karakterstyrke hos sjøfolkene mine før noe skjer.  Det er på det stadium hvor mentalt velvære, bønn, sterke familiebånd og vennskap er veldig viktig. I etterkant kan en feltprest bistå med sjelesorg og støtte i og bearbeidelse av sorgen.  Ingen situasjoner eller mennesker er like, så tjenesten krever også fleksibilitet, tålmodighet og pastoral omsorg.

- Når avsluttes din tjeneste om bord, og hvilke planer har du etter det?

- For å være helt ærlig, er jeg ikke helt sikker på når min tjeneste ombord på USS Truman tar slutt, men mest sannsynlig i løpet av de neste to årene.  Det ser ut til at alle andre finner ut av disse tingene før jeg får vite noe, så vennligst gi meg beskjed hvis du hører noe! sier pater Daniel Swartz.