Kunstig intelligens skal gi pilegrimer og besøkende en fornyet opplevelse av Peterskirken
DIGITAL PETERSKIRKE: Et prosjekt som også kan nå yngre generasjoner.
Et samarbeid mellom Peterskirkens eiendomsavdeling og Microsoft har gitt liv til en ny digital portal som skal bringe Peterskirken nærmere det internasjonale publikummet og gi pilegrimer og besøkende en forbedret opplevelse, skriver Vatican News .
Under tittelen «Peterskirken: KI-forbedret opplevelse» ble et KI-inspirert prosjekt presentert i Den hellige stols pressesenter mandag 11. november. Prosjektet er et samarbeid mellom Peterskirken, Microsoft og Iconem - et selskap som arbeider med digitalisering av kulturarv – som en del av Kirkens forberedelser til Jubelårsfeiringen i 2025.
Digital omvisning
Ved hjelp av ny teknologi inviteres man med på en virtuell omvisning i Peterskirken og til digitale kunstutstillinger, og til en virtuell presentasjon av arkitekturen; med fokus på objekter som fysiske besøkende ikke kan se på nært hold. Prosjektet er en virtuell kopi av basilikaen som er bygget over Peters grav; et mesterverk innen verdenskunsten og arkitekturen - og et symbol for Roma.
Microsoft, Iconem og Peterskirkens eiendomsavdelings nye prosjekt er en del av det bredere Digital Mission som er lansert av eiendomsavdelingen, og som bruker banebrytende teknologi for å gjøre det mulig for pilegrimer og besøkende fra hele verden å beundre og få ta del i Peterskirkens rikdom digitalt.
Droner og lasersystemer
I løpet av tre uker har droner, kameraer og lasersystemer tatt mer enn 400.000 høyoppløselige bilder inne i basilikaen, noe som har resultert i ultrapresise 3D-modeller av Peterskirken.
Microsofts AI for Good Lab har behandlet alle fotogrammetriske data fra Iconems franske team for å skape millimeterpresise bilder. Kunstig intelligens algoritmer er så benyttet for å fylle ut hullene, forbedre detaljene og skape en enhetlig virtuell rekonstruksjon.
Unik i verden
-Ved hjelp av digital teknologi avkoder vi for dagens mennesker den sammenvevningen av historie, kunst og åndelighet som gjør basilikaen unik i verdenssammenheng, sa Peterskirkens erkeprest og Vatikanstatens generalvikar, kardinal Mauro Gambetti, under pressekonferansen ifølge Vatican News.
Han sammenligner den digitale opplevelsen med å se på «stjernehimmelen en vakker sommernatt».
NY TILNÆRMING: Kunstig intelligens får oss til å se Peterskirken på nye måter, sier Microsofts toppleder, Brad Smith. Han mener dette prosjektet viser Vatikanets vilje til å ta i bruk ny teknologi som et middel for å fremme troen og gjøre sine skatter tilgjengelige på måter som tidligere var utenkelige.
-Kunstig intelligens gjør det mulig for oss å beundre denne basilikaen på en unik og innovativ måte som vi aldri har gjort før», sa Brad Smith, visepresident i Microsoft.
-Dette prosjektet og partnerskapet, som kombinerer institusjoner og teknologisk innovasjon, har skapt en minneverdig opplevelse for alle som ønsker å utforske historien og betydningen av denne ekstraordinære kirken. Vi har skapt en modell av Vatikanbasilikaen som vil leve for alltid, også for fremtidige generasjoner, sa Smith.
Bedre innsikt
I et intervju med Fabio Colagrande i Vatican News, reflekterte Smith også over den unike rollen teknologi kan spille når det gjelder å bygge bro mellom fortid og nåtid.
-Jeg tror dette bidrar til den åndelige opplevelsen for pilegrimer som kommer til Roma», sa han. «Bare det å oppleve dette selv i går ga meg enda bedre innsikt i minnet om apostelen Peter, hans liv og hva han sto for.
Smith påpekte at den virtuelle opplevelsen gir et nytt perspektiv og lar seerne «se deler av basilikaen som du ikke kan se med det blotte øyet». Gjennom den digitale utstillingen kan besøkende få tilgang til områder som vanligvis er utenfor rekkevidde, som de romerske gravene nedenfor og de intrikate kunstverkene i basilikaens høye kuppel.
SNAKKE TIL SINE SAMTIDIGE: - Kirken alltid har forsøkt å kommunisere sin tro på det guddommelige gjennom tidens språk, sier kardinal Mauro Gambetti.
Et bønnens hus for alle folkeslag
Kardinal Gambetti påpekte på pressekonferansen at videoen som presenterte prosjektet, ble vist til pave Frans under hans audiens for eiendomsavdelingen. Paven gjentok der at Peterskirken er «et bønnens hus for alle folkeslag» som må ønske alle velkommen.
Kardinalen sa at opprettelsen av den virtuelle basilikaen er en del av en bredere koordinert plan for tjenester og kommunikasjonsaktiviteter som han kalte en «outreach-basilika»:
«Vi har kunnet starte prosessen med å digitalisere eiendomsavdelingens dokumenthåndtering, arkiver og personalressurser», forklarte han. «Og det er opprettet plattformer og apper for å tilby tjenester til pilegrimer og besøkende, slik at de kan få en bedre opplevelse av Peterskirken».
Kardinal Gambetti understreket at Kirken alltid har «forsøkt å kommunisere sin tro på det guddommelige gjennom tidens språk og den kulturelle konteksten den tilhører». (Vatican News).