Ifølge denne doble kilden var Drosis, også kalt Anisia, datter av keiser Trajan (98-117), og hun hadde sluttet seg til fem fromme kvinner fra Antiokia ved navn Agalida, Apollinaria, Daria, Mamthusa og Thais, som viet seg til å gå om natten for i hemmelighet å lete etter likene av kristne martyrer for å bringe dem inn i deres hjem. De ble angitt og arrestert, og alle led martyrdøden ved å bli kastet inn i en gryte med kokende vann. I Martyrologium Romanum, som minnes henne den 14. desember, sier at den hellige Johannes Krysostomos mener at hun ble brent på bålet.
Ved siden av denne fabellegenden bør det også stilles spørsmål ved eksistensen av en ekte martyr ved navn Drosis. Faktisk ble hennes kult feiret i Antiokia mot slutten av 300-tallet, siden vi har bevart en preken av Johannes Krysostomos som han leverte på festen for den hellige. I denne prekenen nevnes imidlertid verken Drosis’ keiserlige avstamming eller hennes ledsagere, og heller ikke tidspunktet for martyriet.
Vi har også et annet vitne til Drosis’ kult i Antiokia på 500-tallet gjennom minst tre prekener holdt til hennes ære av patriark Severus (512-18). To av dem ble nylig publisert i en syrisk versjon av Jakob av Edessa, den eneste som er bevart. I motsetning til Johannes Krysostomos bygger Severus på de legendariske utbroderingene som er nevnt. Som et bevis på utbredelsen av kulten for Drosis ser vi at den palestinsk-georgiske kalenderen nevner henne, men uten presisering, den 20. mars og den 6. november.
En syrisk kalender fra 1200-tallet feirer Drosis den 19. april (og det er ingen grunn til å tro at dette er en martyr av samme navn), den største delen av det syriske martyrologiet, herunder kalenderen fra Qennesre fra 600-tallet, omtales Anisia den 14. desember.
Vi finner denne datoen i Martyrologium Hieronymianum som sier: «In Antiochia Drusinae et sociorum eius numero III», og det er ingen tvil om at dette er vår martyr Drosis av Antiokia. Dessverre kan det syriske martyrologiet fra 300-tallet ikke gi noen bekreftelse på en tidlig kult for denne martyren, fordi det er ødelagt i den delen som omfatter den 14. desember. Om de tre ledsagere av Drosis sies det ikke noe, ikke en gang om de er menn eller kvinner.
Kilder:
santiebeati.it, oca.org, zeno.org, eltestigofiel.org - Kompilasjon og
oversettelse: p.
Per Einar Odden
Opprettet: 2. mai 2014