13. Den salige Frans Bae Gwan-gyeom, koreansk legmann, ble født rundt 1740 i Jinmok i Dangjin i Chungcheong-do i Sør-Korea (nå: Janghang-ri i Seokmun-myeon i Dangjin-gun i Chungnam). Han ble katolikk snart etter at Den katolske kirke var etablert i Korea. Han var også kjent som «Baleun». Hans hjemby Jinmok var i regionen Naepo hvor katolisismen først ble introdusert i Chungcheong-do.
Frans Bae ble arrestert under Sinhae-forfølgelsen i 1791. På denne tiden klarte han ikke å beholde sin tro på Gud, så han ble satt fri. Da han kom hjem, angret han sin synd og startet på ny med å tjene Herren mer trofast enn noensinne. Han flyttet til Seosan, men han dro snart til Yangje i Myeoncheon (nå: Yangyu-ri i Sunseong-myeon i Dangjin-gun i Chungnam) nær sin hjemby. Der dannet han en kristen kommunitet sammen med andre troende.
Den salige kinesiske presten Jakob Zhou Wen-mo (nr 2), som kom til Korea i 1794, begynte sine pastorale besøk til de lokale katolske kommunitetene året etter. Da Frans Bae hørte denne nyheten, gjorde han sammen med andre katolikker i stand et sted i landsbyen Yangje som kunne brukes som foredragssal, i håp om at han kunne invitere en prest i slutten av 1798.
På den tiden feide Jeongsa-forfølgelsen gjennom regionen Chungcheong-do etter å ha brutt ut i 1797. Den 3. oktober 1798, da katolikkene i landsbyen Yangje hadde fullført bygningen, brøt politiet seg inn i landsbyen med en hemmelig agent. Politiet arresterte straks Frans Bae og tok ham til Hongju. Dommeren i Hongju torturerte ham for å tvinge ham til «å rapportere om katolikkenes møteplasser og å bringe ham de katolske bøkene», men alt dette var forgjeves. Dommeren ble rasende på Frans Bae og rapporterte til guvernøren av Gongju, som ga ordre om at Frans Bae skulle overføres til det militære hovedkvarteret i Cheongju for avhør.
I Cheongju møtte Frans Bae andre katolikker, inkludert den salige Jakob Won Si-bo (nr 11), og de delte lidelsene. Hans tro på Gud var like sterk og fast som før. Hans legeme var fullstendig utslitt og hans ben og armer var brukket. Han gjennomled det hele med heroisk tro. Den sammenhengende julingen fra fengselsvaktene overvant til slutt hans utholdenhet. Han døde den 7. januar 1800 (13. desember 1799 etter månekalenderen) i Cheongju i Chungcheong-do, rundt seksti år gammel.
De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).
Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene.
Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 3. august 2014