15. Den salige Frans Yi Bo-Hyeon, koreansk legmann, ble født i 1773 i Hwangmosil i Deoksan i Chungcheong-do i Sør-Korea (nå: Hoeum-ri i Godeok-myeon i Yesan-gun i Chungnam). Han kom fra en underklassefamilie. Hans far døde mens sønnen var ung. Han var gjenstridig og lettsindig som barn og ungdom.
Da han var tyve år gammel, lærte Frans Yi katekismen av Thomas Hwang Sim, som bodde nær hans hjemby og aksepterte den katolske religion. Senere ble Thomas Hwang Sim en hemmelig utsending for Kirken og reiste til Beijing. Han giftet seg med Frans Yis søster. Snart etter at han oppdaget sannheten, korrigerte Frans Yi sin tankeløse oppførsel. Selv om han ikke ønsket det, giftet han seg for å adlyde sin mor. For å kunne praktisere sin religion friere, flyttet ham med Thomas Hwang til Yeonsan i Chungcheong-do. I 1795 inviterte han den salige p. Jakob Zhou Wen-mo (nr 2) til sitt hus og mottok sakramentene.
Etter hvert som han kom til å forstå den katolske lære på en dypere måte, økte Frans Yis tro på Gud for hver dag som gikk. Noen ganger dro han til og med til fjellet for å be alene og praktisere fysiske botsøvelser for sine synder.
I 1797 da katolikker ble arrestert under Jeongsa-forfølgelsen, var Frans Yi aldri redd for forfølgelsen, og han prøvde å oppmuntre sin familie og medtroende til å være trofast mot sin religion. Hver dag minnet han dem om Jesu lidelse og oppmuntret dem til «å bekjenne sin tro på Gud med mot, og ikke gå glipp av muligheten til å dra til himmelen».
Ett eller to år etter forfølgelsen hadde Frans Yi en forutanelse om en kommende fare. Han inviterte alle i landsbyen og tilbød dem mat og vin, og sa: «Dette er min siste fest». Og riktig nok, to dager senere kom politiet til Yeonsan for å arrestere ham. De tok ham med til dommeren.
Dommeren i Yeonsan som stadfestet at Frans var en katolikk, prøvde å få ham til å forråde Gud og fortelle hvor andre kristne holdt til og hvor de kristne bøkene var. Men Frans Yi avslo å bli en apostat (frafallen). Han svarte: «Jeg kan ikke gi bøker om Gud, som er den store konge av universet, i hendene på den høyeste funksjonæren». Denne funksjonæren ble svært sint på ham og ga ordre om at han skulle bli slått grundig og satt i fengsel.
Senere, etter ordre fra guvernøren av Chungcheong, ble Frans Yi tatt til den øverstkommanderende av Haemi, som styrte regionen hvor hans hjemby Deoksan lå. Der ble han igjen straffet mange ganger for å tvinge ham til å forråde sin religion. Men det var forgjeves. Han svarte han som avhørte ham: «Opphavet til menneskene er Herren, som skapte dem ved verdens begynnelse. Så det er umulig for meg å ikke tilbe ham».
Frans Yi ble straffet i mer enn en halv dag, men han lot seg ikke rokke. I fengselet fortsatte han å be fredelig og oppmuntret de andre katolske fangene. Øverstkommanderende i Haemi konsulterte med dommeren om Frans Yi. Guvernøren sendte en ordre om å «slå ham i hjel om han ikke tilstår alt». Som en konsekvens måtte han gjennomgå avhør og tortur enda en gang. Deretter presenterte den øverstkommanderende ham med den skriftlige ordren om dødsstraff. Han undertegnet den rolig.
Morgenen etter ble Frans Yi tatt med til markedsplassen og ble kraftig banket opp. Han var fortsatt i live. Da slo forfølgerne ham i bakken og de slo hans genitalier inntil han døde. Slik døde Frans Yi som martyr. Det var den 9. januar 1800 (den 15. desember 1799 etter månekalenderen) i Haemi i Chungcheong-do. Frans Yi var 27 år gammel. Han ble drept sammen med nr 14, den salige Martin In Eon-min.
Noen dager senere kom noen av de troende for å hente hans legeme. De fant Frans Yis ansikt badet i en mystisk fred og med et smil til tross for å ha gjennomgått en slik grusom avstraffelse. Det blir sagt at flere mennesker som var vitne til det, ble katolikker.
De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).
Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.
Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 3. august 2014