58. Den salige Karl Yi Gyeong-do, også kalt O-hui, ung koreansk legmann, ble født i 1780 i Seoul i Sør-Korea. Han kom fra en berømt akademikerfamilie og var en femtende generasjons etterkommer av kong Taejong (1400-18), den tredje kongen av dynastiet Joseon, og hans bestefar var dommeren i Yeon-gi i Chungcheong-do. Hans far Matteus Yi Yun-ha var en disippel av Yi Ik, som var en berømt akademiker på den tiden og hans morfar. Hans mor var søster av Frans Xavier Kwon Il-sin, an av grunnleggerne av Den katolske kirke i Korea. Den salige Lutgardis Yi Sun-i (nr 66), som led martyrdøden i 1802 i Jeonju, var hans yngre søster, og den salige Paulus Yi Gyeong-eon (nr 83) som døde som martyr i 1827 i fengselet i Jeonju, var hans yngre bror.
Karl Yi ble instruert av sine foreldre da han var ung og praktiserte sin religion trofast. Han var saktmodig og sjenerøs av natur, og han viste et eksepsjonelt talent for lærdom og studerte religiøse bøker med lidenskap. Han hadde pukkelrygg på grunn av en sykdom i barndommen men Gud ga ham en nobel personalitet og en dyp tro for å balansere hans fysiske deformitet. Hans far døde i 1793, og som eldste sønn var han forpliktet til å delta i tradisjonelle riter. Han var imidlertid klok nok til å utføre en begravelsesseremoni for sin far uten å fravike fra Kirkens lære.
Karl Yi prøvde å unngå å være alt for vennlig overfor ikke-katolikker og viet seg til å instruere sin familie til å være gode katolikker. Han dannet en kommunitet av troende sammen med de salige Thomas Choe Pil-gong (nr 20) og Protasius Hong Jae-yeong (nr 100) for å studere Kirkens doktrine. Etter å ha konsultert med sin mor tillot Karl Yi i 1797 sin søster Lutgardis Yi å gifte seg med den salige Johannes Yu Jung-cheol (nr 53) fra Jeonju og leve som bror og søster i et såkalt «Josefsekteskap». Ikketroende slektninger kritiserte ham da de hørte om dette, men han avgjorde spørsmålet klokt.
Da Shinyu-forfølgelsen brøt ut i 1801, ble Karl Yi arrestert av politiet og måtte gjennomgå harde forhør og tortur i politiets hovedkvarter og i justisdepartementet. Men han fornektet aldri sin religion. Alltid når den øverste funksjonæren forhørte ham, kom han med falske erklæringer og sa: «Jeg kjenner ikke noen katolikker, og alle de religiøse bøkene ble brent». Han undertegnet den skriftlige dødsdommen mot ham.
Dagen før sin henrettelse skrev han det følgende brevet til sin mor fra fengselet: «De syndene jeg begikk mens jeg levde, har nådd himmelen. Mitt hjerte er så ufølsomt at jeg ikke vet hvordan jeg skal angre mine synder ordentlig og gråte. Men Guds nåde er ubegrenset. Jeg skammer meg over at jeg er en synder. Hvis Gud leder meg med sine kjærlige hender, vil jeg verken angre eller bekymre meg selv om jeg må dø ti tusen ganger».
Karl Yi ble tatt med utenfor Den lille vestporten (Seosomun) i Seoul sammen med andre katolikker og ble halshogd. Han døde som martyr den 29. januar 1802 (den 26. desember 1801 etter månekalenderen). Karl Yi var 22 år gammel. Han ble drept sammen med tre andre, de salige Gervasius Son Gyeong-yun (nr 57), Simon Kim Gye-wan (nr 59) og Antonius Hong Ik-man (nr 61).
De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).
Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.
Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 3. august 2014