De hellige Saturus, Timinus, Saturina, Felix, Servulus, Sylvanus, Fortunus og Mammerus
Den hellige Zoëllus (Zoëlus, Zoelus, Zoilus, Zebellus) og hans ledsagere Saturus, Timinus (Thyminus), Saturina (Saturnina, Saturninus), Felix, Servulus (Servilius), Sylvanus (Silvanus), Fortunus (Fortunatus) og Mammerus (Martyres?) var martyrer. Men vi vet ikke når de døde, og det er ikke engang sikkert om det skjedde i Istria, som det førkonsiliære Martyrologium Romanum sier, eller i Syria, som bollandistene hevder. Vi kjenner bare deres navn og deres minnedag 24. mai i Martyrologium Romanum. Gruppen gjentas med nesten likelydende navn den 5. juni, og da definitivt i Istria (Zoelus, Saturus, Thyminus, Saturninus, Servulus, Felix, Silvanus, Fortunatus og Mammerus, martyrer i Istria).
I Martyrologium Hieronymianum føyes det til etter navnelisten: «en annen Zoelus, Stria, Dioclus (Diokles) og Maximinus», men mange mener at det må være skrivefeil for «Zoe i Istria under [keiserne] Diokletian og Maximian», eller «en annen Zoe i Istria under [keiser] Diokletian, og Maximin, ettersom Martyrologium Romanum bare nevner én Zoëllus. En kilde sier at de ble drept rundt 284 under keiser Numerian (283-84).
I 1698 identifiserte historikeren Ireneo Della Croce (1625-1713) fra Trieste definitivt Zoëllus med den presten av dette navn i Aquileia som opptrer i den hellige martyren Krysogonus av Aquileias (d. ca 304) Passio, som skal ha profetert martyriet til de hellige Irene, Agape og Chionia av Thessaloniki (d. 304). Han dro senere til Istria, hvor han døde. Men allerede i 1613 hadde hagiologen Filippo Ferrari (1551-1626) erklært ham som en bekjenner som ble feiret i Aquileia den 27. desember.
I det førkonsiliære Martyrologium Romanum sto det den 24. mai:
In Istria sanctorum Martyrum Zoélli, Servilii, Felicis, Silvani et Dioclis.
I Istria, de hellige martyrer Zoëllus, Servilius, Felix, Sylvanus og Dioclus.
Denne listen kommer fra Florus’ og Usuards historiske martyrologier, som aksepterte lesningen «in Histria» i Codex Epternacensis av Martyrologium Hieronymianum, noe som er en tvilsom lesning av originalen i Syria. Derfor ble martyrene knyttet til Syria, noe som er tydelig på samme dag (24. mai) i det syriske martyrologiet. I den nyeste utgaven av Martyrologium Romanum (2004) er samlenotisen erstattet av to oppføringer den 24. mai:
Lystræ in Lycaónia, sancti Zoélli, mártyris.
I Lystra i Lykaonia, den hellige Zoëllus, martyr.
og
Tergéste in Hístria, sancti Sérvuli, mártyris.
I Trieste i Istria, den hellige Servulus, martyr.
Vi har derfor opprettet en egen biografi for den hellige Servulus av Trieste.
Lycaonia (gr: Λυκαονία, Lykaonia; tyrk: Likaonya) var en stor region i det indre av Lilleasia, nord for Taurus-fjellene. Regionen grenset i øst til Kappadokia, i nord til Galatia, i vest til Frygia og Pisidia, mens den i sør strakte seg til Taurus-fjellene, hvor den grenset til landet som i tidligere tider ble kalt Kilikia (Cilicia) og i den bysantinske perioden Isauria.
Lystra (gr: Λύστρα) var en by i det sentrale Anatolia, nå landsbyen Kilistra (Gökyurt) ved Konya i Tyrkia, og Tergéste (gr: Τεργέστε) er dagens Trieste helt nordøst i Italia, på grensen til halvøys Istria i Kroatia og Slovenia. Noen kilder mener at dupliseringen skyldes en sammenblanding av Lystra og Istria.
Kilder: Benedictines, Bunson, KIR, CatholicSaints.Info, Heiligenlexikon, santiebeati.it, zeno.org, carnetsvenitiens.com - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 17. januar 1999 – Oppdatert: 23. november 2016