En radikal ny plan vil etter alt å dømme bli vedtatt i løpet av de nærmeste dagene om bruken av Vestbanebygget i Oslo: Det skal innpasses et stort og romslig areal som skal kunne brukes til gudstjeneste av muslimer på fredager, jøder på sabbaten, og katolikker på søndager.
Dette blir mulig ved at det blir en stor dreiescene innerst i lokalet, og det dreies alt etter hvilken gruppe som holder gudstjeneste. De tre trosretningene får hver sin tredjedel av dreiescenen, og der bygges det opp det utstyr som er spesifikt for det aktuelle formål. Ser man det hele for seg som et "kakediagram", vil "kakestykket" som vendes frem på fredager ha islamsk utsmykking, på lørdager mosaisk, og på søndager katolsk.
Denne innpassingen av et gudstjenesteareal vil ikke innebære de helt store omkalfatringer av de øvrige planer med Vestkantbygget. Det vil heller ikke få store konsekvenser for byggets ytre - det vil verken bygges noen minaret eller noe kirketårn.
Det er de enkelte trossamfunn selv som tar ansvar for sin egen del av dreiescenen. Men Oslo Kommune finansierer gudstjenestehuset i det øvrige.
Den katolske seksjonen vil inneholde alter, døpefont, kredensbord, tabernakel, lesepulter, stoler til prester og ministranter, og tre glassmalerier i bakkant med kunstbelysning bak.
Det arbeides med tekniske løsninger som gjør det enklere å tilpasse hovedrommet/"kirkeskipet" etter de forskjellige gruppers behov: Både tepper, og knelebenker vil være tilgjengelige.
I den muslimske delen av dreiescenen vil det blant annet bli mosaikkutsmykning.
Biskop Gerhard Schwenzer er svært fornøyd med initiativet. "I disse krigstider der forholdet mellom de tre store monoteistiske religionene blir satt på harde prøver, er det gledelig at man kan enes om et prosjekt som fostrer dialog og fredelig sameksistens," kommenterer han.
Arkitektfirmaet Jensen & Skodvin, som blant annet er kjent for den kritikerroste Mortensrud kirke i Oslo, er i full gang med utarbeidelsen av prosjektet. De første skissene er allerede levert kommunen og de berørte trossamfunnene. Se de foreløpige tegningene
(klikk på bildene for større versjoner).