
Innleggsforfatterne: «I løpet av de siste ti månedene har mange tatt tekniske sjumilssteg og lært seg mye om hva som må endres når formidlingen skal flyttes over fra fysisk til digital plattform.»

STRØMME-ÅR: Pga. koronapandemien strømmes flere messer, gudstjenester og andakter enn noensinne. Nå etterlyser representanter for norske trossamfunn enklere regler og fornuftige priser fra Tono, som forvalter lydfestings- og fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge.
De som har laget musikk, skal få betalt når den fremføres i kirken. Derfor trenger vi et enkelt regelverk, fornuftige priser og et effektivt rapporteringssystem.
I løpet av de siste ti månedene har mange tatt tekniske sjumilssteg og lært seg mye om hva som må endres når formidlingen skal flyttes over fra fysisk til digital plattform. Der man søndag 15. mars 2020 var fornøyde med håndholdt mobilkamera og middels dårlig lyd for den harde menighetskjernen, leverer mange nå profesjonelle flerkameraproduksjoner som hvem som helst kan ha utbytte av.
En ny problematikk
I arbeidet med filmede gudstjenester, møter, andakter og andre digitale drypp av kirke i vanlige nordmenns nyhetsstrøm, er det imidlertid mye frustrasjon knyttet til musikkrettigheter. Dette skyldes nok i stor grad at de fleste ikke har trengt å forholde seg til dette før, siden åndsverkloven fastslår at «Et utgitt verk kan fremføres offentlig og overføres til allmennheten ved religiøs seremoni» (§ 40).
Mangelen på kunnskap og bevissthet er menighetenes eget ansvar. Dette tar vi på alvor nettopp ved å løfte temaet så bredt vi kan
- Kirkearbeidere i opprop Loven sier imidlertid også at fritaket for vederlag (som i praksis betyr at staten betaler) ikke gjelder for «overføring ved kringkasting». Dermed har en helt ny problematikk tatt plass i norske menigheters hverdag, og mange har hatt spørsmål rundt dette, slik Vårt Land skrev om 14. og 19. januar. Dette har vi sett særlig inn mot jul i mer eller mindre koronastengte kirker.
Mangelen på kunnskap og bevissthet er menighetenes eget ansvar. Dette tar vi på alvor nettopp ved å løfte temaet så bredt vi kan, blant annet gjennom dette innlegget, og så er vi glade for at Tono tar ballen etter oppslagene i Vårt Land. «3 steg for klarering av gudstjenester på nett», publisert på tono.no 19. januar, er en god start.
Prisene er ikke tilpasset kirkene
Frustrasjonene handler imidlertid like mye om selve regelverket som hvordan det formidles. En betydelig hump i veien er at det er ulike regler for hvilken musikk som kan brukes i strømming og opptak. I en direktesendt gudstjeneste kan all musikk brukes, men i et opptak er det bare lov å bruke musikk fra trossamfunnets/organisasjonens egen salme-/sangbok dersom man ikke selv innhenter tillatelse fra den som har skrevet musikken. Det er både uforståelig og en kilde til ekstraarbeid og kanskje også ekstra utgifter.
En overkommelig årspris på fri bruk av musikk på digitale plattformer ville ha vært en stor befrielse for menighetene
Kirkearbeidere i opprop Frustrasjon nummer to handler om pris. Å sende en gudstjeneste direkte og la den ligge ute som opptak i én uke koster til sammen 800 kroner. Menigheter/forsamlinger som har kreativt overskudd nok til å utforske formater som ikke faller inn under begrepet «gudstjeneste», for eksempel en reportasje fra LysVåken, ungdomsfestival, eldretreff, misjonsbasar eller godhetsaksjon, må fra 1. januar i år betale en minstepris per produksjon på 1.944 kroner for inntil fem minutter med musikk.
Slike priser gir sikkert mening for helprofesjonelle medieaktører som sikter seg inn mot tusenvis, kanskje titusenvis av visninger. I Kirke-Norge snakker vi som regel om noen hundre visninger totalt, kanskje enda mindre. En overkommelig årspris på fri bruk av musikk på digitale plattformer ville ha vært en stor befrielse for menighetene - og en udiskutabel bestselger for Tono.
Skal få «rimelig betalt»
I Vårt Land 14. januar understreker Tonos kommunikasjonssjef Willy Martinsen at komponister og sangtekstforfattere «har rett på et rimelig vederlag for bruken av musikken deres». Dette er vi enige i. Som menigheter, kirkesamfunn og organisasjoner respekterer vi selvsagt opphavsretten, og vi verdsetter det arbeidet som ligger bak et musikkverk. Ingen skal være i tvil om at kristne forsamlinger ønsker å gjøre opp for seg og stimulere til produksjon av nye sanger som kan berike våre møter.
Dersom prosjekter droppes fordi prisen blir for høy, blir det ingen inntekter til opphavspersonene, samtidig som kirkenes digitale tilbud forvitrer.
- Kirkearbeidere i opprop Vår utfordring til Tono er å gjøre en ny vurdering av hva som er «rimelig». Selvsagt skal de som lager musikken, ha en bit av kaka, men de gjeldende prisene legger til grunn at kaka er langt større enn den i realiteten er. Tono vil tjene på å tilpasse prisene til den nye digitale virkeligheten og slik stimulere til bruk av musikk innenfor regelverket.
Dersom prosjekter droppes fordi prisen blir for høy, blir det ingen inntekter til opphavspersonene, samtidig som kirkenes digitale tilbud forvitrer. Det er verken kirkene eller Tono tjent med.
Trenger bedre rapporteringsløsning
Frustrasjon nummer tre er rapporteringsregimet. I dag må alle som sender en gudstjeneste og/eller legger den ut som opptak, rapportere hver sang i et skjema som lastes ned fra tono.no, fylles ut i Word og sendes tilbake på e-post. Dette oppleves som tungvint og gammeldags.
Derfor er vi glade for signalene fra kommunikasjonssjef Martinsen, som til Vårt Land uttaler at organisasjonen er «langt inne i et omfattende IT-prosjekt som vil munne ut i en digital og brukervennlig rapporteringsløsning».
På plussiden noterer vi at ansvaret for musikkrettighetene i gudstjenesteopptak og småproduksjoner fra nyttår er flyttet fra NCB til Tono, sånn at menigheter forholder seg til kun én rettighetsorganisasjon. Det er forenkling vi applauderer.
Innlegget ble først publisert i Vårt Land 31.1.2021
Med hilsen
Alexander Gundersen, pastor i Hånes Misjonskirke
Anders Helset Eriksen, sokneprest i Ullern og Oppstad menigheter
Ann Christin Elvemo, sokneprest i Grønnåsen
Anne-Kristine Bjørgsvik Wiecek, kommunikasjonsleder i Frikirken
Arnstein Myklebust, kirkeverge i Ørsta
Atle Weibell, organistvikar og tekniker i Riska menighet
Bente Andreassen Pilskog, kirkeverge i Hareid
Christfried Kaul, kirkeverge i Ulsteinvik
Dag Nygård, spesialrådgiver i Norges Kristne Råd
Daniel Bjørlo, kantor i Våler
David Andre Østby, lovsangspastor i Filadelfiakirken og opphavsmann
Einar Drange, pastor i Metodistkirken i Fjekkefjord
Elina Karpinska, kantor i Namsos
Elisabeth Eriksen, fungerende sokneprest i Austmarka og ungdomsprest i Vinger
Endre Lorentzen, kantor i Strindheim
Erik Andreassen, pastor i Oslo Misjonskirke
Erik Furnes, generalsekretær i Indremisjonsforbundet
Erlend Karlsen, kantor i Elverhøy
Erling Neergård, kantor i Levanger
Espen Ottosen, informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband
Geir Loftesnes, pastor i IMI-kirken
Geoffrey A. Holtmann, sokneprest i Randaberg
Gunnstein Endal, kirkeverge i Vestre Toten
Hans Rossiné, kommunikasjonssjef i Oslo katolske bispedømme
Hijoo Moon, kantor i Tromsø
Håkon Grotnes, kantor i Heimdal
Håvard Urhaug, streamansvarlig i ImF Straume
Ingelin Reigstad Norheim, lovsangsleder i Norkirken Nordhordland og opphavskvinne
Jan Einar Visnes, tekniker i IMI-kirken Kollektivet og Profetisk TV
Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier
Jim Foss, pastor i, Lyngdal Misjonskirke
John Yngvar Syvertsen, linjeleder musikk ved Ansgar bibelskole
John-Inge Rolfsnes, lovsangsleder i ImF Stord
Jostein Stråbø, kirkeverge i Volda
Jørgen Kristoffer Guntveit Svartvasmo, leder for fellestjenester i Asker kirkelige fellesråd
Kari Karsrud Korslien, diakon ved Diakonihuset Gjøvik
p. Khiem Duc Nguyen, sogneadministrator i Vår Frue kirke, Ålesund
Kjell Riise, sokneprest i Tromsø domkirke
Knut Moholt, pastor i Grimstad Misjonskirke
Kristin Eek, kantor i Steinkjer
Kåre-Bjørn Kongsnes, medlem av Tromsøysund menighetsråd
Lars Kristian Stendahl Gjervik, sjef kirkeliv, kultur og diakoni i Bergen kirkelig fellesråd
Lars Terje Vaaland, teknisk leder i Bogafjell menighet
Leif Ingvald Skaug, organist i Eidsberg og leder for Gospel Explosion
Linde Mothes, kantor i Tromsdalen
Lise Kleven, sokneprest i Sigdal
Marit Sævik Leinebø, kirkeverge i Herøy
Marius Storvik, leder av Kroken menighetsråd
Martin Daland, pastor i Skien Misjonskirke
Nikolas Fehr, kantor i AÌlesund
Nils H. Opsahl, kirkeverge i Tromsø
Oddgeir Nossen, kantor i Volsdalen
Per Ivar Nicolaisen, driftsleder gravplassforvaltning og IT-ansvarlig i Steinkjer kirkelige fellesråd
Peter B. Straumann, kirkeverge i Lillestrøm
Rigmor Hatlen, sang- og musikkarbeider i Molde indremisjon
Silje Johnsen, menighetsforvalter i Hillesøy, Sandnessund og Kvaløy menigheter
Siri Iversen, pastor i Flekkerøy Misjonskirke
Sissel Myklebust Mæland, kommunikasjonssjef i Sjømannskirken
Stein Bjarne Westnes, sokneprest i Bryn
Stein Bjørkholt, menighetsrådgiver i Misjonskirken Norge
Svein J. Veland, prest i Petrikirken menighet Synnøve Seibt, kantor i Kampen (Stavanger)
Thomas Aas Pedersen, pastor i Bryne Misjonskirke
Thomas Almnes, leder for videoproduksjon i Pinsekirken i Sandvika
Thomas Sæther, menighetsrådsleder i Metodistkirken på Grünerløkka
Tim Collins, kantor i Lillehammer
Tom Heskestad, leder for Norwegian Gurus of Tech
Tor Tjeransen, informasjonsleder i Syvendedags Adventistkirken
Torgeir Hauge, ungdomsveileder i Nærbø menighet
Torkil Skille, kantor i Byåsen
Trygve W. Jordheim, kommunikasjonsdirektør i KA
Vilhelm Viksøy, informasjonsmedarbeider i ImF Media
Yngvar Brekke, produsent i Elvebyen familiekirke
Øistein Øvergaard, daglig leder/styreformann i lovsang.no og lovsangspastor i IMI-kirken