Magnus – et nytt øl med katolske røtter

Oppkalt etter Den hellige Magnus Orknøyjarl (~1076 – ~1117)

53136374631_c05a1f9bf7_k.jpg

ERIK LANSERTE MAGNUS: Biskop Erik Varden lanserte tirsdag 22. august 2023 sterkølet Magnus i St. Olav domkirkes foreningslokaler. Ølet er blitt til ved et samarbeid mellom biskopen, håndverksbryggeriet på Klostergården, E.C.Dahls bryggeri og Roar Sandodden fra  Alstadberg Tradisjonsbryggeri, Stjørdal. Foto: Jan Erik Kofoed

 

– Ølet må nytes ansvarlig, sier biskop Erik Varden i Trondheim. Sammen med gode samarbeidspartnere presenterer han nå et helt nytt og ganske sterkt øl.

 

Tekst: Siri Wahl-Olsen

STERK KAR:  Her er Magnus – et mørkt og fyldig øl,
som holder 8,5 alkoholprosenter. Foto: Jan Erik Kofoed

53136778095_d967b7f1f1_k.jpgDet er ikke hver dag at en biskop lanserer øl, ei heller at lanseringen foregår i tilknytning til en kirke. Men nå har det skjedd: Vi var til stede da sterkølet Magnus ble lansert i foreningssalen til St. Olav domkirke i Trondheim, med den allsidige biskopen som vert. Han har tatt aktivt del i utviklingen og produksjonen av ølet. Til stede var 60 spesielt inviterte og forventningsfulle gjester og en profesjonell fiolinist, og stemningen i salen var meget god.

 

Øl og ost

For å bygge opp forventningene og sette forsamlingen i rett lune, ble det først servert «vanlig» Dahls pils. På bordet kom så et lokalt håndverksøl fra Klostergården på Tautra, sammen med den anerkjente og prisbelønte osten fra Munkeby kloster ved Levanger.

– Det er spennende å se de flotte kombinasjonene man kan få med øl og ost, sa broder Arnaud fra klosteret da han fortalte om osten som de fire munkene produserer.

Så var det duket for Magnus. Et mørkt øl som skummer i glasset, med en lett røykaktig lukt, og som smaker fortreffelig. Sammen med Magnus ble det servert blåskimmelost fra Selbu, det var en utsøkt kombinasjon av smaker. Ølet holder 8,5 prosent, kanskje derav biskopens oppfordring om å drikke med ansvar.

På etiketten er det en rød bølge på mørkeblå bunn, på baksiden står det en del opplysninger om ølet, sammen med logoene til de fire partnerne som har samarbeidet om ideen, utviklingen og produksjonen: biskop Erik Varden, håndverksbryggeriet på Klostergården, E.C.Dahls bryggeri og Alstadberg Tradisjonsbryggeri ved Roar Sandodden, Stjørdal. Den røde bølgen symboliserer både havet og kulten som oppstod rundt Den hellige Olav, en kult som nådde vidt ut i verden, også til øyene i vest.

 

 

53135780167_904f463000_k.jpg 

FORNØYD GJENG: De som har samarbeidet om utviklingen og produksjonen av Magnus-ølet er (fra venstre ) bryggerimester Wolfgang Lindell, håndverksbrygger  Jørn Andersen, biskop Erik Varden, Stjørdalsøl-brygger Roar Sandodden og E.C.Dahls-ambassadør Kristian Berger. Foto: Jan Erik Kofoed

 
Biskop med øl-fortid

Biskopen hadde da fortalt om bakgrunnen for ølet og for at det fikk navnet Magnus.

– Den første offisielle invitasjonen jeg fikk da jeg kom til Trondheim i oktober 2020, var til en privat omvisning på E.C. Dahls bryggeri. Jeg ble nok invitert fordi jeg hadde en øl-fortid, fortalte han.

Munkene på klosteret der han var abbed før han ble utnevnt til biskop i Trondheim stift, hadde i alle år drevet med kveg og melkeproduksjon. Men da det ikke gikk særlig bra økonomisk, besluttet munkene å legge om driften. De begynte å produsere øl, såkalt trappist-øl. Dette er en tradisjon i cistercienserordenen som biskopen og hans gamle kloster Mount Saint Bernard Abbey tilhører.

– Vi leste og smakte, og i 2017 satte vi i gang med produksjonen, fortalte han. 

Da biskopen og blant andre bryggerimester Wolfgang Lindell ved E.C. Dahls møttes på den årlige bryggerifestivalen i Trondheim, ble de enige om å finne på noe sammen. Til det første samarbeidsmøtet dro biskopen på Vinmonopolet og kjøpte med seg noen flasker av «sitt» øl fra England som smaksprøver. De ble enige om å produsere noe helt nytt, basert på lokalt miljø og historie, Trøndelag kan by på begge deler. De fikk også med seg de to nevnte ølbryggerne fra Stjørdal og Klostergården. De fant tonen og utviklet et godt samarbeid.

 

En smak av røykmalt

Roar Sandodden bidro med sin kunnskap om det tradisjonsrike Stjørdalsølet som er et såkalt røykmalt-øl. Basis er byggkorn, det går gjennom en omstendelig og svært presis prosedyre som tar elleve dager, før kornet kan gå til brygging. Røykmalt-øl var svært utbredt i Europa i tidligere tider, men er nå mest kjent i Stjørdalen og enkelte bygder i Estland. Karakteristisk for dette ølet er nettopp den spesielle ølsmaken. I Magnus-ølet er denne smaken lett og balansert, mens den i noen typer kan være svært fremtredende. Ifølge Sandodden er røykmalt-øl stadig mer populært, og det bygges nå flere nye anlegg for å kunne produsere denne typen øl.

Men hvorfor fikk det nye ølet navnet Magnus?

 

St Magnus fotoAnneReisch (8) 2.jpg

SVINGER ØKSA: Biskop Erik Varden kløyver veden som skal brukes når byggkornet skal røykes i «såinnhuset» til Jørn Andersen på Tautra. Foto: Anne Reisch

 

Magnus fra Orknøyene

Historien går langt tilbake i tid, til den gangen erkebispesetet i Nidaros var sentrum for middelalderens Noregsvelde. Erkebispesetet ble opprettet allerede i 1053. Derfra ble øyene vest i havet, deriblant Island, Grønland, Orknøyene, Skottland og Isle of Man styrt som en slags kirkelig konføderasjon. Det var stor skipstrafikk mellom Nidaros og øyene, og det ble nok også fraktet en god del øl frem og tilbake over havet. I middelalderen var det vanlig å drikke et svakt øl i stedet for vann mot tørsten, fordi vannet var ofte forurenset av kloakk.

På Orknøyene var det en jarl som het Magnus. Han var i slekt med kong Harald Hardråde i Norge og skal ha besøkt Nidaros i 1098. I likhet med Olav Haraldsson hadde han levd et vilt ungdomsliv, fartet rundt i verden, men fikk etter hvert kontakt med kristendommen. Begge døde i kamp, Olav på Stiklestad, Magnus ble drept av en kokk. Og begge ble helgenerklært etter sin død. Den hellige Magnus Orknøyjarl er skytshelgen for Orknøyene, som hadde en tidlig bryggeritradisjon. Magnus-ølet er også inspirert av ølet derfra, i tillegg til inspirasjonen fra Stjørdalølet.

– Det religiøse hadde også en kulinarisk dimensjon, sa biskop Erik under lanseringen. Han synes det har vært morsomt og hyggelig å delta i arbeidet med å utvikle og produsere det nye sterkølet.

 

St Magnus fotoAnneReisch (3) 2.jpg

Samarbeid: Bryggerne koster opp byggkorn fra gulvet i såinnhuset til Jørn Andersen. Fra venstre: Jørn, bryggeriambassadør Kristian Berger og biskop Erik Varden. Foto: Anne Reisch

 

Flytende brød

Arbeidet har foregått på Klostergården på Tautra, en privateid gård med naboskap til ruinene etter det opprinnelige klosteret der, og med nær kontakt til dagens Mariakloster. Foreløpig er det produsert tusen liter øl, men håpet er at produksjonen kan fortsette. Det vil bli å få kjøpt gjennom Vinmonopolets spesialutvalg og foreløpig på noen barer og restauranter i Trondheim og omegn. Bryggeriambassadør Kristian Berger ved E. C. Dahls mener at Magnus er et anvendelig øl, det går ikke bare til blåskimmelost, men passer også godt sammen med vilt og hvalkjøtt.

– Det heter at øl ikke er farget vann, men flytende brød, sa biskopen.

Stemningen under øl-lanseringen tydet på at det flytende brødet falt i smak hos gjestene.

 

53136574974_a2589a8d6f_k.jpgSterkølet Magnus 

  • Skapt i samarbeid mellom biskop Erik Varden, håndverksbryggeriet på Klostergården, E.C.Dahls bryggeri og Roar Sandodden, tradisjonsølbrygger fra Stjørdal
  • Er et såkalt røykmalt-øl
  • Kan kjøpes i Vinmonopolets spesialutvalg og foreløpig på noen barer og restauranter i Trondheim og omegn
  • Arbeidet med ølet har foregått på Klostergården på Tautra
  • Oppkalt etter Den hellige Magnus Orknøyjarl

 

 

Les mer om biskop Erik og øl

 

 

 

 

 

 

 

 

53137658548_beee819a41_k.jpg

STINN BRAKKE: St. Olav katolske domsogns nye foreningslokalet ble fylt opp til randen av øl-interesserte gjester da sterkølet Magnus ble lansert tirsdag 22. august 2023. Foto: Jan Erik Kofoed