MARIANSK FROMHET: Under onsdagsaudiensen 13. november fortsatte pave Frans sine katekeser om Den hellige ånd og reflekterte over mariansk fromhet. Foto: Vatican News
I katekesen under generalaudiensen onsdag 13. november reflekterte pave Frans over Maria-fromhet og båndet mellom Jomfru Maria og Den hellige ånd. Paven oppfordret oss til å etterligne Marias «ja» hver gang vi står overfor lydighet og prøvelser.
Paven fortsatte sin katekeseserie om Den hellige ånd under onsdagsaudiensen på Petersplassen og snakket om Maria-fromhet.
-Blant de ulike virkemidlene som Den hellige ånd bruker for å utføre sitt helliggjørende arbeid i Kirken - Guds ord, sakramentene, bønn - er det ett som er spesielt viktig, og det er Maria-fromheten ... Vår Frue får oss til å se Jesus. Hun åpner dører for oss, alltid! Vår Frue er den mor som fører oss ved hånden til Jesus. Vår Frue refererer aldri til seg selv: Vår Frue viser hen til Jesus. Og dette er Maria-fromhet: til Jesus gjennom Jomfru Maria, sa paven.
Maria, den første disippel
Paven minnet om at Paulus sammenligner det kristne fellesskapet med «Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men i hjerter, på tavler av kjøtt og blod.» (2, Kor 3,3).
Maria, den første disippelen og Kirkens skikkelse, er også et brev skrevet med den levende Guds Ånd. Nettopp derfor kan hun «kjennes og leses av alle mennesker» (2, Kor 3,2), også av dem som ikke kan lese teologiske bøker, av de «små» som Jesus sier at Rikets hemmeligheter, som er skjult for de lærde, skal åpenbares for (jf. Matt 11,25).
Guds moders «ja»
Ved sitt «ja» til engelen blir Guds mor et redskap for Den hellige ånd i hans helliggjørende gjerning, sa paven.
Midt i den endeløse mengden av ord som sies og skrives om Gud, Kirken og hellighet (som svært få, om noen, kan lese og forstå i sin helhet), foreslår hun bare to ord som alle, selv de enkleste, kan uttale til enhver tid: ecce og fiat [dixit autem Maria ecce ancilla Domini fiat mihi secundum verbum tuum et discessit ab illa angelus. Jeg er Herrens tjenerinne. Måtte det skje med meg slik du har sagt] - «Her er jeg» og «måtte det skje med meg» ... ved sitt eksempel og sin forbønn inviterer hun oss til å si «ja» til ham også, hver gang vi står overfor lydighet og prøvelser.
«Vår Frue får oss til å se Jesus. Hun åpner dører for oss, alltid! Vår Frue er den mor som fører oss med hånden til Jesus.»
Samles rundt Jesu mor
Gjennom historien og spesielt i dag, sa paven, befinner Kirken seg i samme situasjon som det kristne samfunnet befant seg i etter Jesu himmelfart og må derfor forkynne evangeliet til alle nasjoner, mens den venter på «kraften fra det høye» for å kunne gjøre det.
Og la oss ikke glemme at i det øyeblikket, som vi leser i Apostlenes gjerninger, samlet disiplene seg rundt «Maria, Jesu mor» (Apg 1,14).
Unikt
Andre kvinner var også til stede, tilføyde paven, men hennes nærvær er annerledes og unikt blant dem alle.
Mellom henne og Den hellige ånd er det et unikt og evig uforgjengelig bånd som er selve Kristi person, «unnfangett av Den hellige ånd og født av jomfru Maria», som vi sier i trosbekjennelsen. Evangelisten Lukas understreker bevisst samsvaret mellom Den hellige ånds komme til Maria ved bebudelsen og hans komme til disiplene på pinsedag, og bruker noen identiske uttrykk i begge tilfeller.
Marias unike forhold til Treenigheten
Den hellige Frans av Assisi kaller i en av sine bønner jomfru Maria for «datter og tjenerinne, Vår aller helligste Herre Jesus Kristus moder, Den hellige ånds brud», påpekte paven, og sa at det ikke finnes en enklere måte å uttrykke Marias unike forhold til Treenigheten på.
Som alle andre bilder bør dette bildet av 'Den hellige ånds brud' tas for den vakre sannheten den rommer.
Hun er bruden, men først og fremst disippelen til Den Hellige Ånd. Brud og disippel... La oss lære av henne å være lydhøre for Åndens inspirasjon, særlig når han foreslår at vi skal skynde oss å hjelpe noen i nød, slik hun gjorde umiddelbart etter at engelen forlot henne, (jf. Luk 1,39). (Vatican News)