Hopp til hovedinnhold

Mercedes har overrakt pave Frans' nye pavemobil. For første gang er den helt elektrisk.

Bilde
Pave Frans besiktiger sin nye elpavemobil.
Publisert 5. desember 2024 | Oppdatert 5. desember 2024

Bilen, som er en modifisert utgave av Mercedes G-klasse, har et opphøyd og oppvarmet sete til paven. Ifølge den svensk-tyske Mercedes-sjefen Sten Ola Källenius ligger det hundrevis av arbeidstimer bak pavens nye bil.

– Det er perfeksjon i hver eneste detalj, sa han i sitt møte med pave Frans.

Elpavemobilen skal brukes når paven hilser på pilegrimer på Petersplassen i Vatikanstaten. Vatikanet har ikke sagt når den nye Mercedesen tas i bruk.

– Vi er på vei mot nullutslipp og lanserer en rekke elektriske produkter,» forklarer konsernsjefen. 

– I år lanserte vi den elektriske G-Klasse.

Denne bilen ble produsert i et unikt eksemplar, spesialdesignet for pave Frans. «Sammenlignet med den opprinnelige modellen er det mange endringer i selve basen, så utgangspunktet var annerledes,» forklarte Peter Zotter, som arbeider i utviklingsavdelingen ved fabrikken i Graz, hvor G-Klasse-modellene produseres.

 

Bilde
Den nye elpavemobilens interiør i hvitt skinn.

 

 

Grønn bil for en grønn pave

En gruppe spesialister fra forskjellige Mercedes-avdelinger arbeidet i nesten ett år sammen med representanter fra Vatikanet for å utvikle en bil skreddersydd pavens behov.

En av hovedprioriteringene var nullutslipp, siden Vatikanet har som mål å gjøre alle sine kjøretøy utslippsfrie innen 2030 – et mål de deler med Mercedes.

 

Enestående på sitt felt

Den nye elbilen er utstyrt med rotasjonssete og håndlagde interiørdetaljer. Den har også firehjulsdrift, spesielt tilpasset de lave hastighetene pavemobilen ofte holder når den kjører gjennom Petersplassen under offentlige audienser.

Zotter beskrev bilen som «et unikt kjøretøy med alle nødvendige funksjoner» og uttrykte håp om at «den vil gi Den hellige far den komforten han trenger på sine reiser».

Pavens nye, forbedrede bil har også et inntrekkbart tak for å beskytte ham mot vær og vind. Bakdøren på høyre side er utstyrt med roterende hengsler, mens døren på venstre side er permanent sveiset igjen.

Til tross for alle de moderne funksjonene i 2025-utgaven av pavemobilen, er tradisjonen fortsatt ivaretatt. Som sine forgjengere er bilen hvit og har det ikoniske nummerskiltet SCV 1, som tilhører Vatikanstaten.