37. Den salige Antonius Yi Hyeon, koreansk legmann, ble født på et ukjent tidspunkt på 1700-tallet i Yeoju i Gyeonggi-do i Sør-Korea. Han kom fra en adelsfamilie. Han skaffet seg bøker om religion snart etter at den katolske religion ble introdusert i Korea og studerte dem flittig. Etter det besøkte han ofte huset til Josafat Kim Geon-sun house, hvor hans onkel Lukas Yi Hui-yeong bodde. Han begynte å lære katekismen fra Kim Geon-sun høsten 1797.
Antonius Yi forsto gradvis at den katolske doktrine var sannheten. Han dro deretter opp til Seoul og besøkte Filip Hong Pil-ju (nr 50). Han lærte mer av katekismen og ble døpt av den salige kinesiske presten p. Jakob Zhou Wen-mo (nr 2). Han ble kjent med de salige Barnabas Jeong Gwang-su (nr 60), Peter Choe Pil-je (nr 26) og Frans Kim Jong-gyo (nr 49), og sammen praktiserte de religionen og deltok i bønnemøter.
Senere giftet Antonius Yi seg med datteren til den salige Antonius Hong Ik-man (nr 61), så han ble svoger til den salige Filip Hong Pil-ju (nr 50). Vinteren 1800 døde hans foreldre. Kort etter brøt Shinyu-forfølgelsen ut i 1801 Antonius Yi ble arrestert sammen med sine katolske venner, og de ble tatt med til politiets hovedkvarter for avhør. Før dette ble hans onkel Lukas Yi også arrestert og henrettet etter å ha blitt avhørt og torturert.
Antonius Yi sa ingenting som kunne skade Kirken. Men etter hvert som avhørene og torturen fortsatte, ble han et øyeblikk svak og sa at han ville gi opp sin religion, Men han fortalte ikke hvor de andre troende var. Etter det ble han overført til justisdepartementet, hvor han angret sin feiltakelse i politiets hovedkvarter. Da han måtte gjennomgå avhør og tortur igjen, var han fast bestemt på å bekjenne sin tro og gi sitt liv for Gud. Forfølgerne prøvde hardt å få ham til å svikte Gud ved kontinuerlige forhør og tortur, men de lyktes ikke.
Antonius Yi ble tatt med utenfor Den lille vestporten (Seosomun) i Seoul med andre katolikker, og de ble alle halshogd og døde som martyrer. Det var den 2. juli 1801 (den 22. mai etter månekalenderen). Han ble henrettet sammen med syv andre, de salige Kolumba Kang Wan-suk (nr 32), Susanna Kang Gyeong-bok (nr 33), Matteus Kim Hyeon-u (nr 34), Bibiana Mun Yeong-in (nr 35), Juliana Kim Yeon-i (nr 36), Ignatius Choe In-cheol (nr 38) og Agathe Han Sin-ae (nr 39)
Følgende er et utdrag fra hans siste erklæring før han ble dømt til døden: «Jeg har blitt dypt rørt mens jeg har lest og studert de religiøse bøkene sammen med mine ledsagere i Kirken i fire år. (…) Jeg har trodd på den katolske religion i mange år og jeg elsker den. Derfor vil jeg ikke avsverge min tro på Gud uansett hva slags straff jeg blir gitt».
De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).
Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.
Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 3. august 2014