Hopp til hovedinnhold
Minnedag:

42. Den salige Barnabas Kim Yi-u [I-u], koreansk legmann, ble født på et ukjent tidspunkt på 1700-tallet i Myeongryebang i Seoul i Sør-Korea. Han ble født utenfor ekteskap som sønn av en velkjent oversetter. Thomas Kim Beom-u, som døde i eksil rundt 1786, var hans eldste halvbror. Den salige Matteus Kim Hyeon-u (nr 34), som ble martyrdrept utenfor Den lille vestporten (Seosomun) i Seoul i 1801, var hans yngre bror.

Snart etter at den katolske religion var etablert i Korea, lærte Barnabas Kim om den katolske doktrine fra sin halvbror Thomas Kim og ble katolikk. Han levde som en trofast katolikk sammen med sin yngre bror. Det var Peter Yi Seung-hun som døpte begge brødrene. Deres eldste bror Thomas Kim ble sendt i eksil under den såkalte «Myeongryebang-hendelsen» som inntraff i 1785, og som et resultat hadde de to brødrene et hardt liv. De ga imidlertid aldri opp sin religion, og de fortsatte å praktisere den i hemmelighet og ba konstant.

Da den salige kinesiske presten p. Jakob Zhou Wen-mo kom seg inn i Korea i slutten av 1794, engasjerte Barnabas Kim seg aktivt i kirkelige aktiviteter sammen med sin halvbror Matteus. De dro til huset til den salige Filip Hong Pil-ju (nr 50) for å møte p. Jakob Zhou. De dannet en katolsk kommunitet sammen med de salige Taddeus Jeong In-hyeok (nr 29) og Peter Choe Pil-je (nr 26). De ba ofte og studerte den katolske lære sammen.

Senere, da p. Jakob Zhou måtte rømme fra forfølgelsenes farer, tilbød Barnabas Kim sitt hus som tilfluktssted og var til stede i messen. Han sluttet seg til Myeongdohoe, en organisasjon av legfolk som var dannet av p. Jakob Zhou, og deltok aktivt i den. I 1800 besøkte p. Jakob Zhou hans hus igjen og feiret messe. Han gjorde selv alle forberedelsene til messen.

Barnabas Kim ble arrestert sammen med sin bror Matteus under Shinyu-forfølgelsen i 1801 og brakt til politiets hovedkvarter. Der ble han avhørt og grusomt torturert for å tvinge ham til å gi opp den katolske religion. Forfølgerne truet ham og spurte ham ut om hans tidligere aktiviteter, fordi regjeringen visste at hans hus the var møtestedet for katolikker, og at han hadde skjult p. Jakob Zhou Wen-mo.

Barnabas Kim sto imot med heroisme og avslørte ingen ting, takket være guddommelig nåde og hans urokkelige tro på Gud. Han sto fast inntil siste øyeblikk. Men han tålte ikke den grusomme torturen og døde til slutt som martyr av all julingen. Det var rundt mai 1801 (etter månekalenderen) i politiets hovedkvarter i Seoul.

De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).

Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.

Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 3. august 2014