104. Den salige Maria Yi Seong-rye, koreansk legkvinne, ble født i 1801 i Hongju i Chungcheong-do i Sør-Korea. Hun kom fra familien til Aloisius Gonzaga Yi Jon-chang, en from apostel i regionen Naepo. Maria Yi var dyktig og hadde en sterk personlighet. Da hun var atten år gammel, giftet hun seg med den hellige Frans Choe Kyeong-hwan (1805-39). Hun bodde i Saeteo i Darakgol i Hongju (nå: Nongam-ri i Hwaseong-myeon i Cheongyang-gun i Chungnam). Hun fødte i 1821 deres første sønn, Thomas Choe Yang-up, som senere ble den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46).
Maria Yi var en klok husholder som visste hvordan hun skulle skape harmoni og fred blant slektninger og naboer. Hun respekterte sin mann og adlød ham, selv om hun var eldre enn ham, og gjorde familien lykkelig. Deretter flyttet hun til Seoul sammen med sin familie, men måtte flytte igjen til Bupyeong i Gyeonggi-do via Gangwon-do, deretter til Surisan (nå: Anyang 3-dong i Anyang-si i Gyeonggi-do) på grunn av faren for forfølgelse. Hennes eldste sønn Thomas Choe ble valgt til kandidat for seminaret av den hellige Peter Maubant (1803-1839), en misjonsprest fra Missions Etrangères de Paris (MEP). Han ble sendt til Macao for å studere teologi.
Hun aksepterte med et sjenerøst hjerte alle konsekvensene av sin tro, som fattigdom, hyppige flyttinger og andre vanskeligheter. Da hennes unge barn klaget over sult, ba hun dem om å være tålmodige ved å fortelle dem historier om Maria og Josef som søkte tilflukt i Egypt, eller om Jesus som gikk opp til Golgata med et tungt kors på sin skulder. Da de slo seg ned i Surisan, hjalp hun sin mann med å opprette den kristne landsbyen.
Da Gihae-forfølgelsen brøt ut i 1839, tok hennes mann Frans Choe seg av martyrenes levninger og gravla dem ved å dra frem og tilbake til Seoul. Han tok seg også av de troende, mens Maria Yi støttet sin mann og oppdro deres barn. En dag stormet politiet inn i landsbyen for å arrestere Frans Choe. Maria Yi vitnet om sin kristne nestekjærlighet ved å tilby dem mat og behandle dem godt. Maria Yi tok med sine små barn og fulgte sin mann og politiet til Seoul.
Da de kom frem til politiets hovedkvarter i Seoul, ble Maria Yi adskilt fra sin mann og barn, bortsett fra deres nyfødte sønn Stefan. Dagen etter måtte hun tåle avhør og tortur, hvor alle midler ble tatt i bruk for å tvinge henne til å forråde Gud. Selv om hennes armer var knekt og hennes kropp var helt opprevet av torturen, bekjente hun tappert sin tro på Gud.
Maria måtte lide mer av sin morskjærlighet til sitt lille barn enn av fysisk smerte. Den toårige Stefan var døende på grunn av mangel på melk, for hennes bryster var helt tørre. Hennes mann ble slått i hjel og døde som martyr. Da hun så den desperate tilstanden til sin baby som lå døende på det skitne fengselsgulvet, begynte det å ryste hennes tro.
Maria Yi ga etter for den jordiske fristelsen og ble satt fri, og hun vendte hjem. Imidlertid ble hun arrestert igjen fordi myndighetene fant ut at hennes eldste sønn Thomas Choe var i Macao for å studere teologi. Hun ble tatt med til justisdepartementet. Da de kom dit, ble Maria Yi svært oppmuntret av sine modige medkatolikker. Hun angret dypt på sine feiltakelser og vendte seg til dommeren. Hun erklærte modig at hun trakk tilbake det hun hadde sagt tidligere. Med Guds nåde og bønnene fra sine katolske ledsagere overvant Maria Yi alle fristelser. Hun følte seg i fred og lykkelig over at hun hadde ofret sin siste sønn Stefan til Herren. Hennes andre sønn Jakob Choe Ui-jeong tok seg av sin mor og andre katolikker i mer enn en måned og besøkte dem i fengselet.
Maria Yi ble dømt til døden etter et siste avhør og tortur, slik skikken var. Hun ba sine barn om ikke å komme til retterstedet, ettersom hun var redd for å miste motet. Hun etterlot følgende testamente til sine barn: «Gå nå hjem. Glem aldri Herren og den hellige Maria, Guds mor. Elsk hverandre og skilles aldri fra hverandre under noen omstendighet. Vent til deres eldste bror Thomas kommer tilbake».
Den 31. januar 1840 (27. desember 1839 etter månekalenderen) ble Maria Yi brakt sammen med seks andre katolikker til retterstedet Danggogae (nå: Wonhyoro 2-ga i Yongsan-gu i Seoul), hvor hun ble halshogd og døde som martyr. Maria Yi var 39 år gammel. Det ble sagt at hun så fredelig og lykkelig ut helt til siste øyeblikk.
De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).
Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.
Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 3. august 2014