6. Den salige Mattias Choe In-gil (**) [Ch'oe In-gil], koreansk legmann, ble født i 1765 i Seoul i Sør-Korea. Han kom fra en oversetters familie. Han lærte katekismen fra Johannes Baptist Yi Byeok og ble katolikk i 1784, rett etter at Den katolske kirke var introdusert i Korea. Den salige Ignatius Choe In-cheol (nr 38) som led martyrdøden i 1801, var hans yngre bror.
Helt fra de Kirkens tidlige år i Korea hadde Mattias Choe inntatt en ledende posisjon i forkynnelsen av evangeliet sammen med andre katolikker. Da den salige Paulus Yun Yu-il (nr 5) vendte tilbake fra sitt besøk hos biskopen i Beijing, deltok Mattias Choe i arbeidet med å importere prester til Korea. Spesielt hadde han ansvaret for å sørge for gjemmesteder til misjonærene. Han gjorde klar et hus i Gyedong i Seoul (nå: Gye-dong i Jongno-gu i Seoul) og ventet på misjonærenes ankomst.
Den salige kinesiske presten p. Jakob Zhou Wen-mo (nr 2) kom til slutt til Korea den 24. desember 1794 (den 3. november etter månekalenderen). Han kom til Seoul i begynnelsen av januar 1795 og ble plassert i huset til Mattias Choe, hvor han studerte det koreanske språket. Mattias prøvde å sikre paterens sikkerhet dag og natt, men det kongelige hoff fikk greie på hans innreise i Korea gjennom en hemmelig informant. Heldigvis klarte p. Jakob Zhou å unnslippe i hemmelighet til huset til den salige Kolumba Kang Wan-suk (nr 32). I mellomtiden ventet Mattias Choe på politiet i sitt hus, forkledd som p. Jakob Zhou for å gi presten mer tid til å komme seg i skjul. Han klarte å gjennomføre en slik plan fordi han snakket kinesisk flytende.
Men det varte ikke lenge, for snart etter at han ble tatt, ble hans identitet avslørt og politiet la ut på jakt etter den ekte presten. Men de lyktes ikke å finne ham. Men hele historien om hvordan Jakob Zhou kom seg inn i landet, ble snart kjent, og Paulus Yun og den salige Sabas Ji Hwang (nr 7), som hadde ledsaget ham, ble arrestert. De tre ble hardt straffet i politiets hovedkvarter.
Forfølgerne ble forvirret av oppriktigheten i deres svar, deres tålmodighet og faste besluttsomhet. Selv når de gjentatte ganger gjennomgikk tortur, avslørte de ikke aktivitetene til p. Jakob Zhou, og de bekjente sin tro på Gud helt til det siste. Da forfølgerne forsto at det var utenfor deres mulighet å få de tre til å forråde presten, slo de dem til døde i politiets hovedkvarter i Seoul og kastet deres legemer i elven Han. Det var den 28. juni 1795 (den 12. mai etter månekalenderen). Mattias Choe var tretti år gammel.
Da biskop Gouvea fikk høre den fulle historien om deres martyrium fra en hemmelig utsending, skrev han følgende om det motet som Mattias Choe og hans ledsagere hadde vist i det øyeblikket da de led martyrdøden: «På forfølgerens spørsmål: ‘Tilber dere Jesus som døde på korset?’ svarte de modig: ‘Ja, det gjør vi’. Da de ble bedt om å avsverge sin tro på Kristus, erklærte de: ‘Vi er villige til å dø tusen ganger heller enn å avsverge vår tro på vår sanne frelser Jesus Kristus’. Mattias Choe var en av de første kateketene som Peter Yi Seung-hun valgte til å forkynne troen. Han var en av de prominente katolikkene som engasjerte seg i å spre Guds ære med tro, nidkjærhet og hengivenhet».
De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).
Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.
Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr, asianews.it - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 3. august 2014