Hopp til hovedinnhold
Minnedag:

59. Den salige Simon Kim Gye-wan, også kalt Baek-sim, koreansk legmann, født på et ukjent tidspunkt på 1700-tallet i Seoul i Sør-Korea. Han kom fra en underklassefamilie og drev et apotek med butikk i byen. I 1791 fikk han katolske bøker fra den salige Thomas Choe Pil-gong (nr 20). Mens han leste disse bøkene, ble han tiltrukket av katolisismens fornuftige doktrine. Han bestemte seg for å tro på den og ble døpt av den salige Johannes Choe Chang-hyeon. Han ble arrestert under Sinhae-forfølgelsen som brøt ut samme år. Fordi hans tro var svært svak, fornektet han sin religion og ble løslatt.

Da han vendte hjem, angret Simon Kim oppriktig sin feiltakelse, fornyet sin tro på Gud og bestemte seg for å leve enda mer lidenskapelig. Sent i 1794, da den salige kinesiske presten p. Jakob Zhou Wen-mo (nr 2) kom seg inn i Korea og levde i skjul, prøvde Simon Kim å sørge for et trygt tilfluktssted for ham i samarbeid med andre katolikker. Han dannet en kommunitet av troende for å studere katolsk lære og besøkte p. Jakob Zhou for å motta sakramentene. Han hjalp til med kirkelige aktiviteter og ble p. Jakob Zhous akolytt (altertjener).

Da Thomas Choe ble arrestert rundt desember 1800, gjemte Simon seg i huset til den salige Juliana Kim Yeon-i (nr 36). En forfølgelse i full skala brøt ut tidlig på våren i 1801. Hans navn ble avslørt under avhør av de troende, og politiet lette etter ham i alle retninger. Han søkte ikke lenger tilflukt i Juliana Kims hus, men dro fra det ene stedet etter det andre.

I mellomtiden ble hans gamle far arrestert av politiet. Simon ble også arrestert av politiet mens han reiste fra sted til sted og så etter informasjon om sin familie. Harde avhør og grusom tortur ble begynt på Simon Kim. Han sto imidlertid fast og bekjente sin tro på Gud med stor heroisme. Han sa til forhørslederen: «Det er umulig å gi opp min religion som jeg har trodd på i mange år. Jeg har en far som er svært gammel, og jeg skulle gjerne være i stand til å ta meg av ham, men jeg mener at den sønnlige respekt for Gud er viktigere enn til min jordiske far, selv om det vil være vanskelig å ta seg av ham».

Etter som forhørene fortsatte, vokste Simon Kims tro på Gud sterkere og sterkere. Dommeren og bødlene var alle forvirret over å høre ham erklære at «jeg er mer bestemt enn noen sinne på å leve ut læren til min tro». Han ble overført til justisdepartementet, hvor han ble forhørt og torturert enda en gang. Etter det ble han dømt til døden. Han ble halshogd utenfor Den lille vestporten (Seosomun) i Seoul sammen med sine medkatolikker den 29. januar 1802 (den 26. desember 1801 etter månekalenderen) og døde som martyr. Han døde sammen med tre andre, de salige Gervasius Son Gyeong-yun (nr 57), Karl Yi Gyeong-do (nr 58) og Antonius Hong Ik-man (nr 61).

Før han ble dømt til døden, kom han med følgende erklæring: «Jeg er en uvitende mann. Men jeg er dypt besjelet av den katolske religion og har trodd på den i mange år. Selv om jeg lider under grusom tortur nå, har jeg ikke den minste intensjon om å endre mening. Jeg tror virkelig på det som min religion lærer meg».

De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).

Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.

Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 3. august 2014