Norsk katolsk bisperåd sendte 8. oktober 2022 inn sitt høringssvar til lovforslaget om konverteringsterapi.Les høringssvaret under: |
|
1. Innledning 1.1 Om Norsk katolsk bisperåd Norsk katolsk bisperåd vil avgi uttalelse til Kultur- og likestillingsdepartementets høringsnotat om kriminalisering av ‘konverteringsterapi’. Bisperådet representerer den katolske kirke i Norge. Det utgjøres av Bernt Eidsvig, biskop av Oslo, Berislav Grgić, biskop av Tromsø og Erik Varden, biskop av Trondheim. 1.2 Historikk Norsk katolsk bisperåd befattet seg med problematikken allerede i fjor, i sitt svar på Solberg-regjeringens høringsforslag. Vi vil kort oppsummere hva vi da skrev, i det vi refererer til vårt høringssvar à 13.10.2021 for fullstendig argumentasjon:
1.3 Sammenfatning av bisperådets syn på årets høringsnotat Støre-regjeringens forslag innskjerper Solberg-regjeringens. Begrepet ‘tilbørlighet’, viktig i 2021, er fjernet nå; det gjøres ikke lenger forskjell på myndige og umyndige personer. Graverende defekter i forslaget er følgende:
Vi vil redegjøre for vår bekymring på områdene. Vi mener forslaget faller på sin urimelighet og ber om at det, i nåværende form, forkastes. 2. Manglende empiri og vag terminologi
3. Innsnevring av selvbestemmelsesrett ‘Departementet fremhever at anvendelsen av metoder med formål om å få en annen til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet vil være straffbart uavhengig av samtykke der anvendelsen av slike metoder er klart egnet til å påføre vedkommende psykisk skade.’ (7.1). Utsagnet uttrykker en tendens som løper gjennom lovforslaget: Staten påberoper seg formynderansvar. Hvem har så rett til å sette kriterier for frihetsutøvelse? Hvordan defineres individuell psykisk ‘skade’ i forhold til psykisk ‘gavn’ hvis individet umyndiggjøres i forhold til grensesetting for eget vedkommende? Hvorfor skal ikke en person ha rett, for eksempel, til selv å orientere sin seksualitet ut fra hypotesen om at slik orientering ikke nødvendigvis er deterministisk, men kan være gjenstand for valg informert av fritt antatt, godt gjennomtenkt livssyn? Friheten til å ta slike valg, friheten til å la seg hjelpe i prosessen, vil departementet fjerne ved lov. Strafferettslig er det tvilsom praksis å knytte straff til risiko for uklart antydet skade, ikke til faktisk påført skade. Straffebud bør i det minste begrenses til tilfeller hvor psykisk skade som følge av ‘metoder’ kan konstateres. ‘Departementet foreslår å ikke ha samtykke som avgjørende element i gjerningsbeskrivelsen, og foreslår heller ikke et skille mellom voksne og barn’ (7.3.4.1). Forslaget gjøres på grunnlag av at ‘Samtykke som rettslig vilkår vil […] være for vagt i denne sammenhengen og gjøre det vanskelig å praktisere straffebudet’ (7.3.4.3). Praktisering av straffebud settes foran myndiges samtykke. Får påbudet gjennomslag, ville det utgjøre et urovekkende presedenstilfelle. Det ville legitimere totalitær inngripen fra statens side i borgeres utforming av egen tilværelse. Det ville kriminalisere kommunikasjon mellom samtykkende voksne. Det ville legge et uutholdelig identitets-definerende ansvar på barn; på samme tid ville det behandle voksne som barn. Vi har å gjøre med et lovforslag som går langt utover ett enkelt emne. Den berører forholdet mellom stat og individ. 4. Tendensiøs antropologi Hva er hensikten med lovforslaget? ‘Departementet ønsker gjennom straffebudet å ramme handlinger som innebærer en aktiv innblanding i en annen persons utvikling og opplevelse av identitet knyttet til seksuell orientering og kjønnsidentitet og beskytte mot potensielt skadelige handlinger’ (7.4.4.1). Vi bifaller ønsket om å hegne om sunn autonomi. Samtidig gjør vi oppmerksom på det problematiske ved å forutsette at en persons ‘opplevelse av identitet’ til syvende og sist er eneste faktor som definerer personens innlemmelse i samfunnet. ‘No man’, skrev dikteren John Donne, ‘is an island’. Departementet ser ut til å mene det motsatte. Ved å abstrahere tilhørighet (i en kultur, i en religion, i et kjønn, i egen kropp) utleveres individet til seg selv ut fra egendefinerte psykoseksuelle kriterier. Utleveringen speiler vår tids mentalitet — vår ønsketenkning om å kunne skape oss selv. Det antas at der ikke finnes definitivt meningsbærende medierende institusjoner. Kulturell erfaring tilsier derimot at menneskers selvforståelse utvikles nettopp gjennom fellesskap. Neppe noen annen epoke har stått for et menneskesyn som er så atomisert som vår. Synet forfektes i full bevissthet om at ensomhet er et voksende samfunnsproblem, særlig blant unge. Lovforslaget preges av historieløshet. Som samfunn, med staten som pådriver, bys vi å kapitulere overfor en forståelse av menneskets natur som vil vise seg kortlivet, efemer. Vi innser at et lovforslag ikke er en filosofisk traktat. Men vi mener lovgiver er forpliktet, på et område som dette, til å ha et gjennomtenkt menneskesyn. Vi kan ikke se at det er tilfellet. Vi mener videre at lovgiver ikke kan true med fengselsstraff i forhold til borgere hvis syn på identitet og seksualitet divergerer fra dens eget. Å overgi individer til ‘opplevelsen’ av hvem de er for deretter å bekrefte deres subjektive opplevelse ved objektive inngrep, er risikabelt. Vi vil peke på et nærmest orwelliansk avsnitt i 7.4.4.2. Det påpeker ‘at forbudet ikke har til hensikt å ramme helsepersonell som utfører kjønnsbekreftende behandling’. Nei, ‘[k]jønnsbekreftende behandling vil ikke omfattes av gjerningsbeskrivelsen, da slik behandling utføres for å «bekrefte» en persons selvopplevde kjønnsidentitet. På samme måte vil også situasjoner der en person oppsøker helsefaglig behandling for å gå tilbake til å leve som det kjønnet vedkommende fikk tildelt ved fødselen etter å ha mottatt kjønnsbekreftende behandling, falle utenfor gjerningsbeskrivelsen.’ Det skal bli straffbart å veilede et søkende menneske til fruktbart forlik mellom opplevd og biologisk kjønn, mens det er ‘bekreftende’, og dermed akseptabelt, å bistå det til å endre kroppslig identitet ut fra forgodtbefinnende, også når inngrep viser seg å ha vært feilgrep. Misforholdet ville ha vært komisk, hvis det ikke pekte mot veldig sårbarhet. Kjønnsskifte omtales som om det dreide seg om anskaffelse av nytt antrekk, biologisk kjønn som en byråkratisk detalj. Det vises ikke til de fatale følger et kjønnsskifte kan få. Derved forekommer lovforslaget, til tross for sin bruk av ord som ‘beskytte’, ‘hjelpe’ og ‘støtte’ forunderlig teknokratisk og umenneskelig. 5. Kompromittering av religionsfrihet Det skrives at man ikke har ‘til formål å gjøre inngrep i en troende persons kommunikasjon med høyere makter.’ (7.4.4.2). Vi verdsetter departementets ydmykhet. Men uroes av at det, til tross for bedyrelse av religionsfrihet, uttrykkelig gir rom for å begrense slik frihet. Departementet baserer seg på Rt. 1984 s. 1359 på s. 1364: ‘Verken grunnloven § 100 om trykkefriheten, grunnloven § 2 første ledd om religionsfriheten eller menneskerettighetskonvensjonene er til hinder for at det ved lov gis regler til vern mot grove krenkelser av utsatte minoritetsgrupper, og at disse gis virkning også for den religiøse forkynnelse’. Det åpner så for håndhevelse i langt mer utstrakt grad enn den som forutsettes, i sitert dom, av ‘grove krenkelser’. Bønn, forbønnshandlinger ‘eller annen religiøs praksis’ skal nå bli potensielt straffbare handlinger. Det skal også ‘ytringer bestående av sitering, nær gjengivelse eller utlegning fra skriftsteder eller religiøs lære, og for øvrig meningsytringer nært knyttet til religiøse ytringer’ (7.4.4.2). En person som vil endre sitt liv — én, for eksempel, som vil arbeide prospektivt med seksuell orientering — i pakt med sitt livssyn anses som ikke samtykkekompetent: ‘Departementet mener at enkeltpersoner som på bakgrunn av religiøs overbevisning ønsker å motta konverteringsterapi må tåle inngrep i denne retten, både av hensyn til å beskytte de enkeltpersoner som opplever et press om å endre eller fornekte sin seksuelle orientering og kjønnsidentitet, og av hensynet til skeive som gruppe’ (5.1.6.2). Rett til selvbestemmelse underlegges lojalitet mot en av departementet antydet gruppe. Departementet viser til ‘et snevert inngrep i religionsfriheten’ (7.4.4.2). Vi er ikke enige. Det er en sluse som åpnes, hvor staten påtar seg rett til å sensurere tekster troende fritt anerkjenner som åpenbaring og bindende lære. Staten vil også sensurere praksis. Det henvises i den forbindelse spesifikt til eksorsisme, som etter lovforslaget skal forbys som ‘metode’ (7.4.4.2). Bakgrunnen her er åpenbart bilder basert på populære spillefilmer, ikke på den strengt begrensede, strengt teologisk definerte praksis Den katolske kirke, for eksempel, forstår som ‘eksorsisme’. At en statlig etat så lettvint uttrykker seg om og forbyr praksis den ikke har forutsetning for å forstå, er et videre eksempel på tekstens autoritære tendens. 6. Avsluttende bemerkning Vi skriver som biskoper. Det er en biskops oppgave å utlegge kristen tro ut fra Kirkens lære; det er likeledes hans oppgave å øve pastoral omsorg. Vi møter daglig sannhetssøkende mennesker, ofte sårbare mennesker, på dypet. Det er vårt privilegium. Møtene maner oss til ikke å danne et forenklet inntrykk av menneskers liv, smerter, håp og muligheter. Vi vil få konkludere vårt høringssvar ved å forankre denne problemstilling i levd liv. Storbritannias NHS ble i sommer pålagt å stenge en klinikk i Tavistock som lenge hadde vært sentrum for kjønnskorrigerende behandling. Klinikken kom i søkelyset i 2018, da psykiateren David Hill varslet om skadelig praksis. Hill anslår at minst en tredjedel av hans kolleger uttrykte uro. De opplevde at barn regelmessig dukket opp på klinikken med innøvde replikker, bragt av foreldre sikre på at kjønnskorrigerende behandling måtte til for å bøte på barnas avvikende atferd; at stor pågang begrenset psyko-sosialt forarbeide; at korrigering av opplevd dysfori ble utført som rutine; at ideologisk betingede psykologer manglet kompetanse. Det mest urovekkende var at Hills og hans kollegers bekymring ble fortiet. Å stille spørsmål ved kjønnskorrigerende behandling var i seg selv blitt suspekt og illegitimt. David Hill har siden stilt dyptgripende spørsmål ved samfunnets innstilling til kjønnsdysfori. Hill, som forøvrig ikke er kristen, peker på fire hovedanliggender:
Blant dem som har ført Tavistock-klinikken for retten er Keira Bell. Født som kvinne i 1998, vendte hun seg til klinikken i femten års alder med ønsket om å bli mann, sikker på at hun derved ville finne seg selv. Da behandlingen var langt fremskreden, opplevde hun at hun hadde tatt feil: 'The consequences of what happened to me have been profound: possible infertility, loss of my breasts and inability to breastfeed, atrophied genitals, a permanently changed voice, facial hair. When I was seen at the Tavistock clinic, I had so many issues that it was comforting to think I really had only one that needed solving: I was a male in a female body. But it was the job of the professionals to consider all my co-morbidities, not just to affirm my naïve hope that everything could be solved with hormones and surgery.' Ved lovforslaget åpner Støre-regjeringen for at slik erfaring blir mer utbredt, for at man ikke skal ha lov til å hjelpe. Lovforslaget vil gjøre sårbare gutter og jenter en gedigen bjørnetjeneste. Vi ber derfor om at det, i den form som er forelagt, ikke fremmes for Stortinget. |