Hopp til hovedinnhold

Jubelåret 2025 markerer jubileer for andaktene til Jesu og Marias hjerter. De har røtter både i Bibelen og århundrer med katolsk tradisjon. – Det er så viktig, særlig i vår tid, sier p. Janusz Fura om fornyelsen av andaktene.

Bilde
Små keramikkfigurer av Jesus og Jesu hjerte (til høyre) og Maria og Marias hjerte (til venstre)
Publisert 2. januar 2025 | Oppdatert 2. januar 2025

Jesu hjertefest og festen for Marias rene hjerte feires i juni, men året rundt holdes andakt til Jesu og Marias hjerter på henholdsvis første fredag og første lørdag i hver måned – i flere av de katolske menighetene i Norge.

Første anledning i år er fredag 3. januar, neste er fredag 7. februar.

Bilde

P. Janusz Fura, sogneprest i St. Magnus menighet i Lillestrøm, er en av prestene som står for disse andaktene. Han tilhører picpuspatrene, eller Jesu og Marias hellige hjerter-kongregasjonen (SS.CC.), som ble grunnlagt med vekt på forbundet mellom de to hjertene.

– I forbindelse med jubelåret 2025 skrev pave Frans encyklikaen Dilexit nos («Han elsket oss»). I denne finner vi en forklaring av hvorfor vi skal fortsette å ha andakt til Jesu og Marias hjerter, sier han.

Encyklikaen ble utgitt i oktober 2024, 125 år etter at pave Leo XIII konsekrerte (innviet) hele menneskeheten til Jesu hjerte i encyklikaen Annum Sacrum («Hellig år») fra 1899. Dette ble gjort som en forberedelse til jubelåret 1900.

 

Forankret i åpenbaringen

Selv om Jesu hjerte-fromheten har utviklet seg over tid, understreker p. Janusz at den har en lang historie og er forankret i den bibelske åpenbaringen.

– All fromhet til disse to (Jesu og Marias) hjerter har sitt opphav fra begynnelsen av, som vi leser i Bibelen.

Jesus sier: «Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet» (Matt 11,29). På korset ble hans hjerte gjennomboret da «en av soldatene stakk ham i siden med et spyd, og straks kom det ut blod og vann» (Joh 19,34).

Pave Frans forklarer at dette skriftstedet oppfyller Sakarjas profeti, ikke bare om «ham som de har gjennomboret» (Sak 12,10), men også om «en åpen kilde … til å rense bort synd og urenhet» (Sak 13,1). Jesu hjerte er denne kilden til levende vann (Dilexit nos, nr. 96–97).

– Hva med fromhetens utvikling i nyere tid?

Bilde
Symbol for Jesu og Marias hjerter

– Den hellige Margareta Maria Alacoque hadde en åpenbaring den 27. desember 1673, på festen for evangelisten Johannes, da Kristus ba henne om å sone for synder begått mot ham hver første fredag i måneden. Han ba også om en times bønn hver torsdag kveld, til minne om Jesu smerte i Getsemane.

Både Jesu hjerte-andakten på første fredager og praksisen med å tilbringe en «hellig time» i bønn, gjerne foran Det hellige sakrament, er blitt populære blant katolikker. Pave Frans skriver: «Selv om ingen bør føle seg forpliktet til å tilbringe en time i tilbedelse hver torsdag, bør praksisen absolutt anbefales» (Dilexit nos, nr. 85).

 

Fremmingen av eukaristisk kommunion den første fredagen i hver måned ... sendte et kraftfullt budskap i en tid da mange mennesker hadde sluttet å motta kommunion fordi de ikke lenger hadde tillit til Guds miskunn og tilgivelse og betraktet kommunion som en slags belønning for de perfekte.

— Pave Frans i Dilexit nos, nr. 84

 

Ni fredager, tolv løfter

Den hellige Margareta Maria Alacoque fortsatte å motta åpenbaringer. P. Janusz sier at den viktigste fant sted 16. juni 1675. Der ba Jesus om at første fredag etter oktaven for Kristi legemsfest skulle feires som en spesiell fest for hans hellige hjerte. 

I 1856 ble Jesu hjertefest gjort obligatorisk for hele Kirken av Den salige pave Pius IX.

 

Les mer

 

Bilde
ÅPENBARING: Maleri av Jesus som viser seg for Den hellige Margareta Maria Alacoque med sitt hellige hjerte. Malt av Francesco Podesti  (1800–1895).

 

– Fromheten kalles ofte «ni første fredager»-fromheten. Hva betyr det?

– Hvis man feirer Jesu hjerte ni første fredager på rad, skal man ved Guds nåde ikke dø i unåde. Da skal Jesu guddommelige hjerte være ditt tilfluktsrom i det siste øyeblikk.

Jesu hjerte-andakten på første fredag i hver måned består av følgende deler:

  1. Sakramentalt skriftemål, som en forberedelse til
  2. Mottagelse av hellig kommunion, ni første fredager på rad
  3. En «hellig time» i nærvær av Det hellige sakrament (på torsdag)

Jesus ga også tolv løfter til Den hellige Margareta Maria, der ett av dem var at han vil velsigne de hjemmene hvor bildet av hans hellige hjerte vises frem og æres. Det er mulig å konsekrere (innvie) både seg selv og et slik Jesu hjerte-bilde.

 

På slutten av 1800-tallet oppfordret Leo XIII oss til å konsekrere oss selv til Det hellige hjerte, og forente dermed vårt kall til forening med Kristus og vår undring over storheten i hans uendelige kjærlighet.

— Pave Frans i Dilexit nos, nr. 79

 

Les mer

 

Litani til Jesu hellige hjerte

Herre, miskunn deg        Herre, miskunn deg
Kristus, miskunn deg        Kristus, miskunn deg
Herre, miskunn deg        Herre, miskunn deg
Kristus, hør oss            Kristus, bønnhør oss

Gud Fader i himmelen        Miskunn deg over oss
Gud Sønn, verdens Frelser    
Gud Hellige Ånd
Hellige Treenighet, én Gud

Jesu hjerte, den evige Guds Sønns hellige hjerte
Jesu hjerte, skapt av den Hellige Ånd i Jomfruenes skjød
Jesu hjerte, et med Guds evige Ord
Jesu hjerte, av uendelig majestet
Jesu hjerte, Guds hellige tempel
Jesu hjerte, den Allerhøyestes bolig
Jesu hjerte, Gud hus og himmelens port
Jesu hjerte, kjærlighetens glødende arnested
Jesu hjerte, rettferds og kjærlighets kar
Jesu hjerte, all godhets og kjærlighets fylde
Jesu hjerte, alle dyders bunnløse dyp
Jesu hjerte, den høyeste lovprisning verdig
Jesu hjerte, alle hjertes Konge og midtpunkt
Jesu hjerte, all visdoms og kunnskaps bolig
Jesu hjerte, der guddommens fylde bor
Jesu hjerte, omstrålt av Faderens yndest
Jesu hjerte, av hvis fylde vi alle har fått
Jesu hjerte, skapelsens mål og lengsel
Jesu hjerte, tålmodig og rikt på miskunn
Jesu hjerte, gavmildt mot alle som ber
Jesu hjerte, livets og hellighetens kilde
Jesu hjerte, sonoffer for våre synder
Jesu hjerte, hånet og foraktet
Jesu hjerte, knust for våre misgjerninger 
Jesu hjerte, lydig til døden
Jesu hjerte, gjennomboret av soldatens lanse
Jesu hjerte, kilde for all trøst
Jesu hjerte, vårt liv og vår oppstandelse
Jesu hjerte, vår fred og vår forsonning
Jesu hjerte, slaktoffer for syndere
Jesu hjerte, alles frelse og håp
Jesu hjerte, håpet for dem som dør i deg
Jesu hjerte, alle helliges fryd

Guds Lam, som tar bort verdens synder        Skån oss, Herre
Guds Lam, som tar bort verdens synder        Bønnhør oss, Herre
Guds Lam, som tar bort verdens synder        Miskunn deg over oss

F    Jesus, saktmodig og ydmyk av hjerte
A    Omskap vårt hjerte etter ditt hjerte

La oss be: Allmektige, evige Gud, se til din elskede Sønns hjerte som i synderes navn bringer deg lovprisningens og forsoningens offer. Se i barmhjertighet til alle som søker din miskunn og gi dem din tilgivelse ved ham, våre Herre Jesus Kristus, din Sønn, som lever og råder med deg i den Hellige Ånds enhet, Gud fra evighet til evighet. Amen

Kilde: St. Elisabethsøstrene i Norge

 

Marias hjerte og Fátima

Marias rene (uplettede) hjerte-fromheten har også sitt opphav i Bibelen. I Lukasevangeliet står det at «Maria tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte» (Luk 2,19). Simeon forteller henne at «også gjennom din egen sjel [eller ditt eget hjerte] skal det gå et sverd» (Luk 2,35).

 

Hengivenhet til Marias hjerte reduserer på ingen måte den ene tilbedelsen som tilkommer Kristi hjerte, men øker den snarere. [...] Takket være de rike nådegavene som strømmer fra Kristi åpne side blir Kirken, Jomfru Maria og alle troende på ulike måter selv til strømmer av levende vann.

— Pave Frans i Dilexit nos, nr. 176

 

P. Janusz forteller at andaktene til Marias hjerte i nyere tid er forbundet med Maria-åpenbaringene i Fátima. Den 13. mai 1917 viste Maria seg for tre gjeterbarn: Lucia dos Santos og Francisco og Jacinta Marto. Hun ba dem om å be rosenkransen hver dag og komme tilbake til det samme stedet hver måned. Den 13. oktober 1917 sa hun: «Jeg er Vår Frue av Rosenkransen.» 

 

Bilde
Tegning av tre gjeterbarn som mottar åpenbaring fra Jomfru Maria i Fatima
VÅR FRUE: Jomfru Maria viser seg for Lucia dos Santos og Francisco og Jacinta Marto i Fátima i 1917. Ukjent kunstner.

 

– I Fátima viste den velsignede mor seg for Lucia og formidlet til henne anmodningen fra himmelen: Menneskeheten skulle fornye sin andakt til hennes uplettede hjerte og begynne å praktisere andakt på de første lørdagene, sier han.

 

Les mer

 

Fem lørdager for Vår Frue

Bilde
Sr. Lucia av Jesus og Den uplettede unnfangelse

Francisco og Jacinta døde under influensapandemien i henholdsvis 1919 og 1920, men Lucia trådte inn hos de uskodde karmelittnonnene og tok klosternavnet Lucia av Jesus og Det uplettede hjerte. Maria viste seg for Lucia igjen, 10. desember 1925, og ba henne om å spre hengivenhet til sitt hjerte. 

– Vår Frue sa til henne: Du skal kunngjøre i mitt navn at jeg vil komme i dødens time med de nåder som trengs for frelse til alle dem som i fem måneder på første lørdager vil skrifte, motta kommunion, be en rosenkrans og meditere over den, og følge meg i soning for synder, sier p. Janusz.

Marias hjerte-andakten på første lørdag i hver måned består av følgende deler:

  1. Sakramentalt skriftemål, som en forberedelse til
  2. Mottagelse av hellig kommunion, fem første lørdager på rad
  3. Rosenkrans i tillegg til meditasjon over mysteriene i minst 15 minutter

Begge andaktene utføres med den hensikt å «sone» eller gi oppreisning for synder begått mot de to hjertene. 

Pave Frans bekrefter at soning innebærer å «kompensere for de krenkelser som er påført den uskapte kjærligheten», og foreslår at «vår kjærlighet [til hverandre] gir Herren en mulighet til å spre seg, som godtgjørelse for alle de gangene hans kjærlighet er blitt forkastet eller avvist» (Dilexit nos, nr. 200).

 

Les mer

  • Artikkel om Bønnens apostolat i St. Olav, nr. 21–22/1944 (inkluderer en intensjon om «ivrig soning til Jesu og Maria hjerter»)

 

Litani til Marias rene hjerte

Herre, miskunne deg Herre, miskunne deg
Kristus, miskunne deg Kristus, miskunne deg
Herre, miskunne deg Herre, miskunne deg
Kristus, hør oss Kristus, bønnhør oss
Gud Fader i himmelen Miskunn deg over oss
Gud Sønn, verdens Frelser
Gud Hellige Ånd
Hellige Treenighet, én Gud

Marias rene Hjerte, forenet med Jesu Hjerte – Be for oss
Marias rene Hjerte, Den hellige Treenighets tempel –
Marias rene Hjerte, Ordets bolig –
Marias rene Hjerte, fult av nåde –
Marias rene Hjerte, velsignet blant alle hjerter –
Marias rene Hjerte, mildt og ydmykt –
Marias rene Hjerte, ydmykhetens dyp –
Marias rene Hjerte, kjærlighetens offer –
Marias rene Hjerte, naglet til korset –
Marias rene Hjerte, de sorgfulles trøster –
Marias rene Hjerte, synderes tilflukt –
Marias rene Hjerte, de døendes håp –
Marias rene Hjerte, barmhjertighetens trone –
V: Guds Lam, som tar bort verdens synder S: Skån oss, Herre
V: Guds Lam, som tar bort verdens synder S: Bønnhør oss, Herre
V: Guds Lam, som tar bort verdens synder S: Miskunn deg over oss
V: Marias rene Hjerte
S: Vær vår tilflukt.

La oss be: Herre, vår Gud, du gjorde Marias rene Hjerte til en bolig for ditt Ord
og et tempel for Kjærlighetens Ånd. Gi oss et rent og lærvillig hjerte så vi ved trofast
å overholde dine bud elsker deg over alle ting og har omsorg for våre brødres behov.
Ved vår Herre Jesus Kristus, din Sønn som lever og råder med deg i Den Hellige
Ånds enhet, Gud fra evighet til evighet. Amen.

Kilde: Karmelittsøstrene i Tromsø

 

Anledning til fornyelse

Jubelåret 2025 markerer 350-årsjubileet for den siste åpenbaringen av Jesu hjerte til Den hellige Margareta Maria Alacoque i 1675, og 100-årsjubileet for en åpenbaring av Marias hjerte til Den ærverdige Lucia av Jesus og Det uplettede hjerte i 1925.

Derfor er dette året en anledning til å fornye sin hengivenhet til disse hjertene og spesielt Jesu hjerte, som paven oppfordrer til for å bekjempe en ny oppblomstring av såkalt gnostisisme eller «kroppsløs spiritualitet» i vår tid (Dilexit nos, nr. 87). 

Jesus elsker oss nemlig med «et menneskehjerte fylt av affekter og emosjoner som våre egne» (nr. 67), forklarer paven, samtidig som dette menneskehjertet er «forenet med Ordets guddommelige person» (nr. 61).

 

Når vi ser på Herrens hjerte, betrakter vi en fysisk realitet, hans menneskelige kjød, som gjør det mulig for ham å ha ekte menneskelige emosjoner og følelser, som oss selv, om enn fullstendig forvandlet av hans guddommelige kjærlighet.

— Pave Frans i Dilexit nos, nr. 60

 

Relevant i vår tid

Pave Frans slår fast at hengivenhet til Jesu hjerte er relevant i vår tid, ikke minst fordi «Kristi kjærlighet kan gi et hjerte til vår verden og gjenopplive kjærligheten der vi tror at evnen til å elske har gått fullstendig tapt» (Dilexit nos, nr. 218).

Paven peker på konsumerisme og materialisme, teknologisk dominans som forringer evnen til å ha et indre liv, og økende desensitivisering overfor krig og lidelse som tegn på en verden som er blitt «hjerteløs».

 

Til syvende og sist er det hellige hjertet det samlende prinsippet for hele virkeligheten, siden «Kristus er verdens hjerte, og påskemysteriet om hans død og oppstandelse er sentrum i historien, som på grunn av ham er en frelseshistorie».

— Pave Frans i Dilexit nos, nr. 31

 

P. Janusz er enig i viktigheten av at verden gjenoppdager sitt hjerte.

– Det er så viktig, særlig i vår tid hvor det er mye hat, kriger, fattigdom og ikke minst materialisme og egoisme. Derfor er det viktig å se til Jesu og Marias hjerter for å få trøst og mot til å leve i hverdagen.

– Jesus og Maria ble heller ikke spart for fattigdom, og måtte være flyktninger i Egypt fordi kong Herodes var redd for å miste sin makt, legger han til.

 

Foredrag om Jesu hjerte av sr. Klara Ottersen

 

Les mer