Hopp til hovedinnhold
Minnedag:
Den hellige Mikael av Klops (d. 1453)

Den hellige Mikael (ru: Mikhail; Михаил) ble født en gang på 1300-tallet i Russland. Han hadde adelig avstamming og var en slektning av den hellige storfyrst Demetrius Ivanovitsj Donskoj (ru: Dmitrij) (1350-89), som var storfyrste av Moskva fra 1359 og storhertug av Vladimir fra 1363. Han påtok seg å utforske det som ble kalt «narraktighet for Kristi skyld» for å unngå menneskers lovprisning.

På slutten av 500-tallet levde den hellige Simeon Salus i Emesa (Homs) i Syria, hvor han viet seg omsorgen for de mest ynkelige og utstøtte i samfunnet, spesielt skjøgene. Han begrunnet dette med at hvis man virkelig skal lære ydmykhet, må man elske ydmykelse. For å dele den forakten som ble de sosiale utskuddene til del, begynte han med overlegg å oppføre seg som en narr, og derfor fikk han tilnavnet Salus, som på syrisk betyr «den gale». Ingen kunne respektere noen som hoppet og spratt omkring så narraktig som ham. Noen behandlet ham som en hyklersk kjeltring, mens andre så på ham som en profetisk og hellig skikkelse, og til slutt var det den sistnevnte oppfatningen som var den dominerende.

I senere tider var det andre asketer som var kjent som «narrer for Kristi skyld». Det var menn som ved sin meningsløse oppførsel og påtatte dumskap med hensikt søkte å oppnå forakt og til og med hån fra sine medmennesker, for eksempel gikk de rundt halvnakne eller til og med helt nakne og tigget til livets opphold. De var spesielt vanlige i Russland, hvor de på 1500-tallet hadde en viss sosial innflytelse, og de opptrådte igjen på 1800-tallet. Disse jurodivyj (rus: юродивый) er den russiske versjonen av «narr for Kristus» eller jurodstvo (rus: юродство), en spesiell form for ortodoks askese. Noen av disse jurodivyj ble helligkåret av den russiske kirken, som Basilios den Velsignede av Moskva (1468-1557).

Mikael forlot Moskva kledd i filler og kom omsider til klosteret Klops nær Novgorod («Store Novgorod», Velikij Novgorod), ikke å forveksles med Nizjnij-Novgorod, som nå er Russlands fjerde største by. Ingen vet hvordan han kom seg inn i den stengte cellen til hieromunken (prestemunken) Makarios, som gikk omkring i cellen og brente røkelse under den niende ode av kanon. En mann i munkedrakt satt der under et lys mens han kopierte Apostlenes Gjerninger. Etter matutin kom hegumen (abbed) Theodosios sammen med noen av brødrene og spurte den fremmede hvem han var og hva han het. Men han svarte bare ved å gjenta spørsmålet og avslørte ingenting om sin opprinnelse.

Abbeden ga ham en celle og brydde seg ikke mer om verken hans navn eller hans opprinnelse, og han lot ham sove hvor han ville, noen ganger i cellen, noen ganger ute på markene og andre ganger på en gjødselhaug. I kirken sang den fremmede i koret og leste epistelen, og han leste også fra helgenbiografier ved måltidene. Alle som hørte på, ble beveget over skjønnheten og spiritualiteten i hans lesning.

På festen for Herrens forklarelse (transfigurasjon) fikk klosteret Klops besøk av fyrst Konstantin Dmitrijevitsj, sønn av storfyrst Demetrius Donskoj. Etter kommunion var han i klosterets trapeza (spisesal) sammen med fyrstinnen, og under måltidet leste den ukjente fremmede fra Jobs bok. Da fyrsten hørte lesningen, syntes han kjente igjen stemmen, så han gikk bort til leseren og studerte ham. Han kjente igjen sin fetter som var forsvunnet noen år tidligere, og han bøyde seg ned til ham og tiltalte sin slektning Mikael Maksimovitsj ved navn. Narren bemerket: «Bare Skaperen kjenner meg og hvem jeg er», men han bekreftet at hans navn var Mikael. Fyrst Konstantin ble også senere munk.

I klosteret satte Mikael snart et eksempel for brødrene i alle monastiske sysler. Han levde i klosteret Klops i 44 år mens han slet ut kroppen gjennom hardt arbeid, våkenetter og diverse askese, og han mottok fra Herren klarsynthetens gave. Han fordømte folkets laster og fryktet ikke de mektige i denne verden. Han forutsa fødselen til storfyrst Ivan III Vasiljevitsj (1462-1505) den 22. januar 1440 og hans erobring av Novgorod. Han fordømte fyrst Demetrius Sjemjaka for å ha blindet sin bror, storfyrst Basilios den Mørke (1425-62). På et sandete sted kalte Mikael frem en kilde med vann etter å ha skrevet på jorden: «Frelsens kalk vil jeg løfte (Sal 116,13), la kilden springe frem på dette sted». I en tid med hungersnød minsket brødmengden i klosterets forrådskammer aldri, selv om de delte ut store mengder brød til de sultne.

Mikael pekte selv ut stedet hvor han ville begraves, og deretter døde han den 11. januar 1453 (eller 1456). Hans minnedag på dødsdagen 11. januar ble etablert i 1547. Hans relikvier hviler på et ukjent sted i klosteret Klops. Der feires han fortsatt den 23. juni.